Establishing an effective and efficient classroomenvironment depends on the application of classroom management models. The aimof this study was to determine which discipline models preferred by Abant IzzetBaysal University Faculty of Education senior students who took the course ofteaching practice. In the study, a survey method in a quantitative researchapproach was adopted. The population of the study consists of 717 seniorstudents. "Disciplinary Model Scale" developed by Cemaloğlu andKayabaşı (2007) was used as data collection tool. 529 questionnaires hadreturned and 419 were included in the evaluation. For the analysis of the data frequency,percentage, mean, standard deviation, Kruskal Wallis and Mann Whitney U testswere used. Results of the research indicated that prospective teachers prefer Mind-resultmodel, Teacher effectiveness training model, Behavior change model, Glassermodel, Canter model and Kounin model respectively. Prospective teachers’ viewson Canter Model demonstrated significant difference in terms of gender. Theirviews on Canter Model, Behavioral Change Model and Mind-Result Model showedsignificant differences with regard to department variable. The results of thestudy is important in terms of showing Classroom management course outcomes inpractice.
Etkili ve verimli bir sınıf ortamının oluşturulması, bilimselsınıf yönetimi öğretilerinin uygulanmasına bağlıdır. Bu çalışmanın amacı, Abantİzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretmenlik Uygulaması dersi alaneğitim fakültesi son sınıf öğrencilerinin uygulamada hangi disiplin modellerinitercih ettiklerini saptamaktır. Araştırma tarama modelindedir. Araştırmanınevrenini, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğretmenlikuygulaması dersi alan 717 son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplamaaracı olarak Cemaloğlu ve Kayabaşı (2007), tarafından geliştirilen “DisiplinModelleri Ölçeği” kullanılmıştır. Geri dönen 529 anketden 419 anket değerlendirme kapsamınaalınmıştır. Araştırmada elde edilenverilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel teknikler; frekans, yüzde,ortalama, standart sapma ve ayrıca Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testlerikullanılmıştır. Araştırma sonucunda: Son sınıf öğrencileri sırasıyla Akıl-Sonuç Modeli, ÖğretmenEtkililiği Eğitimi Modeli, Davranış Değişikliği Modeli, Glasser Modeli, CanterModeli ve Kounin Modelini tercih etmektedir. Öğretmen adaylarının görüşleri Cinsiyetlerinegöre; Canter Modeli Boyutunda, bölümlerine göre; Canter Modeli, DavranışDeğişikliği Modeli ve Akıl-Sonuç Modeli boyutlarında anlamlı farklılık göstermektedir. Araştırmasonuçları, Sınıf Yönetimi dersinin uygulamadaki sonuçlarının görülmesi açısındanönem taşımaktadır.