Abstract:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersi Yaşamımızdaki Elektrik ünitesi öğretiminde aktif öğrenme teknikleri ile desteklenmiş öğretimin akademik başarıya ve tutuma etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini Burdur il merkezinde öğrenim gören tüm 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, Burdur ili merkez ilçesi, TOBB ve Özboyacı ilköğretim okullarında öğrenim gören 121 5. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Her okuldan ikişer sınıf ve bu sınıflardan biri rasgele deney grubu diğeri de kontrol grubu olarak seçilmiştir. Fen ve teknoloji dersinde, Yaşamımızdaki Elektrik ünitesi boyunca, deney grubuna (60 öğrenci) aktif öğrenme teknikleri, kontrol grubuna (61 öğrenci) ise geleneksel yaklaşım uygulanmıştır. Çalışma tüm gruplarda ortalama dört hafta sürmüştür.
Araştırmada, ön test- son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Ölçüm aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen, başarı testi ve fen tutum ölçeği kullanılmıştır. Ölçüm araçlarının geçerlik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. Ölçüm araçları uygulama öncesi öntest ve uygulama sonrası sontest olmak üzere tüm gruplara uygulanmıştır.
Araştırma boyunca toplanan verilerin nicel analizi için SPSS 19 paket programı kullanılmıştır. Çalışmanın hipotezlerini test etmek için, MANCOVA (kovaryans analizi) ve devamında ANCOVA (çok değişkenli kovaryans analizi) analizleri gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçları, öğrencilerin karne notu ve ön tutum notları kontrol edildiğinde, aktif öğrenme teknikleri ile zenginleştirilmiş öğretimin öğrencilerin Yaşamımızdaki Elektrik ünitesindeki akademik başarı ve üniteye yönelik tutumları üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğunu göstermiştir.