DSpace@MAKÜ

Distance Early Childhood Teacher Support Program: Learning Centers

Show simple item record

dc.creator ERDOĞAN, Serap; ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.creator GENÇ KUMTEPE, Evrim; ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.creator ÖREN, MERAL; ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.creator ALAN, ÜMRAN; ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.creator PARPUCU, NURBANU; ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.creator ERBİL KAYA, Özlem Melek; ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.creator YILDIRIM, Asli; ANADOLU ÜNİVERSİTESİ
dc.creator ÜLKÜ, Ülkü Büşra; Avukat Mail Büyükerman Anaokulu
dc.date 2017-12-21T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:05:41Z
dc.date.available 2020-10-19T09:05:41Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/33169/307366
dc.identifier 10.21764/maeuefd.307366
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3864
dc.description The purposeof this study is to develop an individual learning support system, in whichtime and/or physical setting from instructor, to support the professionaldevelopment of early childhood educators, separate learners. For this purpose,“Distance Early Childhood Teacher Support Program" was developed. Thestudy was conducted with the volunteer participation of 86 early childhoodeducators in Turkey. Within the process of web-based distance support system,ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) instructionaldesign model was applied. The study was conducted with the volunteerparticipation of 86 early childhood educators in Turkey. Within the process ofweb-based distance support system, ADDIE (Analysis, Design, Development,Implementation, Evaluation) instructional design model was applied. The studyfocused on learning centers and the role of the teacher in the context of earlychildhood education.  Within the scope ofthe theme, five 3-7-minute-long educational videos were prepared as learningmaterials. In addition to educational videos, scientific articles andeducational web links related to topics has been shared with the participantteachers as additional learning resources. Individual learning assessmentmaterials were also listed and discussion groups have been established. Thefunctionality of the media used was measured by the User Evaluation Survey. Theresults of the study revealed that distance learning approach to earlychildhood support program promote the professional development of teachers inthe field. Dissemination of such professional development models may impact oncurrent face-to-face inservice teacher education courses.
dc.description Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimcilerininmesleki gelişimlerini desteklemek ve bunun sürekliliğini sağlamak amacıylazamandan ve mekandan bağımsız bir öğrenme destek sistemi geliştirmekti. Buamaçla, geliştirilen Uzaktan Okul Öncesi Öğretmen Destek Programı’naTürkiye genelinde 86 okul öncesi eğitimcisi gönüllü olarak katılmıştır. Ağtabanlı uzaktan destek programı geliştirme sürecinde ADDIE (Analiz, Tasarım,Geliştirme, Uygulama, Değerlendirme) öğretim tasarımı modeli uygulanmıştır.Çalışma kapsamında, eğitim içeriği olarak okul öncesinde öğrenme merkezlerinindüzenlenmesi ve öğretmenin rolü üzerine odaklanılmıştır. Söz konusu temaçerçevesinde, öğrenme materyali olarak her biri 3-7 dakikalık beş animasyondestekli eğitim videosu hazırlanmıştır. Eğitim videolarına ek olarak, konu ileilgili bilimsel yayınlar, eğitim ortamlarına ilişkin web adresleri ek kaynak materyallerolarak öğretmenlerle paylaşılmıştır. Ayrıca her bir eğitim videosu içinbireysel öğrenmeyi sınayan değerlendirme materyalleri hazırlanmış ve konularlailgili tartışma grupları oluşturulmuştur. Kullanılan ortamının işlevselliği,bir kullanıcı değerlendirme anketi hazırlanarak sınanmıştır. Çalışma sonunda,uzaktan eğitim yaklaşımıyla okul öncesi destek programının öğretmenlerinmesleki gelişimini desteklediğine yönelik olumlu bir görüş edinilmiştir. Sözkonusu mesleki eğitim modellerinin yaygınlaştırılması halihazırda yüz yüzesürdürülen hizmetiçi eğitimleri de doğrudan etkiler niteliktedir.  
dc.format application/pdf
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/388267
dc.source Issue: 44 516-542 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Early childhood education,Professional development,distance education,learning centers,role of teacher
dc.subject Okul öncesi eğitim,mesleki gelişim,uzaktan eğitim,öğrenme merkezleri,öğretmenin rolü
dc.title Distance Early Childhood Teacher Support Program: Learning Centers en-US
dc.title Uzaktan Okul Öncesi Öğretmen Destek Programı: Öğrenme Merkezleri tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account