The purposeof this study is to develop an individual learning support system, in whichtime and/or physical setting from instructor, to support the professionaldevelopment of early childhood educators, separate learners. For this purpose,“Distance Early Childhood Teacher Support Program" was developed. Thestudy was conducted with the volunteer participation of 86 early childhoodeducators in Turkey. Within the process of web-based distance support system,ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) instructionaldesign model was applied. The study was conducted with the volunteerparticipation of 86 early childhood educators in Turkey. Within the process ofweb-based distance support system, ADDIE (Analysis, Design, Development,Implementation, Evaluation) instructional design model was applied. The studyfocused on learning centers and the role of the teacher in the context of earlychildhood education. Within the scope ofthe theme, five 3-7-minute-long educational videos were prepared as learningmaterials. In addition to educational videos, scientific articles andeducational web links related to topics has been shared with the participantteachers as additional learning resources. Individual learning assessmentmaterials were also listed and discussion groups have been established. Thefunctionality of the media used was measured by the User Evaluation Survey. Theresults of the study revealed that distance learning approach to earlychildhood support program promote the professional development of teachers inthe field. Dissemination of such professional development models may impact oncurrent face-to-face inservice teacher education courses.
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitimcilerininmesleki gelişimlerini desteklemek ve bunun sürekliliğini sağlamak amacıylazamandan ve mekandan bağımsız bir öğrenme destek sistemi geliştirmekti. Buamaçla, geliştirilen Uzaktan Okul Öncesi Öğretmen Destek Programı’naTürkiye genelinde 86 okul öncesi eğitimcisi gönüllü olarak katılmıştır. Ağtabanlı uzaktan destek programı geliştirme sürecinde ADDIE (Analiz, Tasarım,Geliştirme, Uygulama, Değerlendirme) öğretim tasarımı modeli uygulanmıştır.Çalışma kapsamında, eğitim içeriği olarak okul öncesinde öğrenme merkezlerinindüzenlenmesi ve öğretmenin rolü üzerine odaklanılmıştır. Söz konusu temaçerçevesinde, öğrenme materyali olarak her biri 3-7 dakikalık beş animasyondestekli eğitim videosu hazırlanmıştır. Eğitim videolarına ek olarak, konu ileilgili bilimsel yayınlar, eğitim ortamlarına ilişkin web adresleri ek kaynak materyallerolarak öğretmenlerle paylaşılmıştır. Ayrıca her bir eğitim videosu içinbireysel öğrenmeyi sınayan değerlendirme materyalleri hazırlanmış ve konularlailgili tartışma grupları oluşturulmuştur. Kullanılan ortamının işlevselliği,bir kullanıcı değerlendirme anketi hazırlanarak sınanmıştır. Çalışma sonunda,uzaktan eğitim yaklaşımıyla okul öncesi destek programının öğretmenlerinmesleki gelişimini desteklediğine yönelik olumlu bir görüş edinilmiştir. Sözkonusu mesleki eğitim modellerinin yaygınlaştırılması halihazırda yüz yüzesürdürülen hizmetiçi eğitimleri de doğrudan etkiler niteliktedir.