DSpace@MAKÜ

SOCIOLOGICAL ANALYSIS OF MUSIC EDUCATION FROM THE STANDPOINT OF MODERN SOCIOLOGY THEORIES

Show simple item record

dc.creator AKKOL, Mümtaz Levent
dc.date 2019-04-26T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:05:40Z
dc.date.available 2020-10-19T09:05:40Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/44789/435355
dc.identifier 10.21764/maeuefd.435355
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3861
dc.description In this article, to develop a sociological perspectivein music education, we first examined social and economic inequality andinjustice through various sociological approaches. When establishing asociological basis for music education, we have taken into consideration thefunctionalist theory, the conflict theory, symbolic interactions, andbureaucratization. These theories and approaches were used to evaluateeducation sociology, thus allowing us to make sociological assessmentsregarding music education. With functionalist theory; by contributing to thecontinued existence of music as a social entity, music education alsocontributes – as a tool of reproduction – to the legitimization and approval ofthe dominant ideology and system of values, and to their adaptation within thesystem. As such, when evaluating music education according to the conflictapproach, we considered how cases of inequality and injustice in musiceducation could be identified and resolved. With regards to symbolic interactions, using labels such as successfulor unsuccessful in music education further reinforces the inequalities thatstem from the environment and the family in which children are raised.Bureaucratization, on the other hand, confers a rather bureaucraticcharacteristic to music education through the implementation of written rulesand principles that shape course content, class notes and class meetings; themandatory nature of music education for every student, which reduces the appealof this class at a personal level; and the employment of music instructorsbased on a set of technical qualities, rather than a more comprehensiveapproach.
dc.description Buçalışmada, müzik eğitimine sosyolojik açıdan bir bakış yöneltilmiş; böylecemüzik eğitimi alanındaki eşitsizlikler ve adaletsizlikler, çeşitli sosyolojikteorilerden yola çıkarak ele alınmıştır. Müzik eğitimi alanında bir sosyolojiktemel kurarken; işlevselci teori, çatışmacı teori ve sembolik etkileşimcilikile beraber bürokratikleşmeye de yer verilmiştir. Bu teori ve yaklaşımlar,eğitim sosyolojisi ile birlikte ele alınmış, böylelikle müzik eğitimi alanıiçin sosyolojik bir değerlendirme alanı kurulmuştur. İşlevselci teori; müzikeğitiminin, toplumsal varlığın sürdürülmesine katkısı, yeniden üretim aracıolarak, egemen ideolojinin ve doğrunun meşrulaştırılması, onaylatılması ve sistemeuyum sağlanmasına katkı sunmaktır. Müzik eğitimi içindeki eşitliksiz veadaletsiz durumların açığa çıkarılması ve eşitsizliklerin ve adaletsizlikleringeriletilmesi yönünde nelerin değiştirilebileceği, çatışmacı bakış açısı ilemüzik eğitiminin incelenmesinde ele alınan konulardır. Sembolik etkileşimcilikmüzik eğitimi alanı ile birlikte değerlendirildiğinde; müzik eğitimindebaşarılı, başarısız etiketlemelerinin yapılması, çevreye ve içinde gelişilenaile yapısına dayalı eşitsizlikleri pekiştirdiği görülmektedir. Bürokratikleşmedüşünüldüğünde ise ders içerikleri, ders notları, zümre toplantı tutanaklarıgibi yazılı kural ve kaidelerin bulunması, müzik dersinin herkes için zorunluoluşuyla kişisellikten uzaklığı ve eğitimcilerin ve uygulayıcıların bir takımteknik vasıflara dayalı olarak istihdam edilmeleri müzik eğitimini bürokratiközelliklerin tümüne sahip kılmaktadır.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/706401
dc.source Issue: 50 577-594 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Music Education,Sociology,Sociology of Education,Sociology of Music,Sociology Theories
dc.subject Müzik Eğitimi,Sosyoloji,Eğitim Sosyolojisi,Müzik Sosyolojisi,Sosyoloji Teorileri
dc.title SOCIOLOGICAL ANALYSIS OF MUSIC EDUCATION FROM THE STANDPOINT OF MODERN SOCIOLOGY THEORIES en-US
dc.title MÜZİK EĞİTİMİNİN MODERN SOSYOLOJİ TEORİLERİ ÜZERİNDEN SOSYOLOJİK ANALİZİ tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account