DSpace@MAKÜ

NEIGHBORING COUNTRIES OF TURKEY ACCORDING TO PRE SERVICE TEACHER'S COGNITIVE/SKETCH MAPS

Show simple item record

dc.creator KÖŞKER, Nilüfer
dc.date 2019-04-26T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:05:38Z
dc.date.available 2020-10-19T09:05:38Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/44789/430458
dc.identifier 10.21764/maeuefd.430458
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3849
dc.description Maps are important technical tools that play role in the construction ofspace, spatial relations and knowledge of location in the minds of individuals.However, when it comes to determining the spatial patterns of the minds at theregional and global level; starting with the environment in which it isexperienced, the sketch maps drawn by the individuals can become importantsources. Sketch maps are reflections of spatial patterns and images thatindividuals construct in their minds. The aim of this study is to determine preservice primary school teachers and pre service social studies teachers’ levelof locating and determination surrounding countries of Turkey on their sketchmaps. The study group consists of 250 freshman and sophomore students inDepartment of Primary School Education and Department of Social StudiesEducation. According to the findings, pre service teachers’ level of locatingand determining surrounding countries of Turkey on their maps is found asinsufficient.
dc.description Haritalar, mekânın, mekânsal ilişkilerin vekonum bilgisinin bireylerin zihninde inşa edilmesinde rol oynayan önemli teknikaraçlardır. Bununla birlikte yaşanılan çevreden başlayarak bölgesel ve küreseldüzeyde zihinlerdeki mekânsal örüntüleri belirlemek söz konusu olduğunda,bireyler tarafından çizilen taslak haritalar önemli birer kaynak halinedönüşebilmektedir. Taslak haritalar, bireylerin zihinlerinde inşa ettiklerimekânsal örüntülerin ve imajların birer yansımasıdır.  Bu çalışmada, sınıf öğretmeni ve sosyalbilgiler öğretmen adaylarının Türkiye’nin çevresindeki ülkeleri kendiçizdikleri taslak haritalar üzerinde konumlandırma ve saptama düzeylerinitespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sınıf Öğretmenliği veSosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim dalı 1. ve 2. sınıflarında öğrenim gören250 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulara göreöğretmen adaylarının çizdikleri taslak haritalarda Türkiye’nin yakınçevresindeki ülkeleri saptama ve konumlandırma düzeylerinin yeterli olmadığıtespit edilmiştir.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/694335
dc.source Issue: 50 324-358 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Map,cognitive map,sketch map,pre service teacher,countries,Turkey
dc.subject Harita,zihin haritası,taslak harita,öğretmen adayı,ülkeler,Türkiye
dc.title NEIGHBORING COUNTRIES OF TURKEY ACCORDING TO PRE SERVICE TEACHER'S COGNITIVE/SKETCH MAPS en-US
dc.title ÖĞRETMEN ADAYLARININ ZİHİN/ TASLAK HARİTALARINA GÖRE TÜRKİYE’NİN ÇEVRESİNDEKİ ÜLKELER tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account