Maps are important technical tools that play role in the construction ofspace, spatial relations and knowledge of location in the minds of individuals.However, when it comes to determining the spatial patterns of the minds at theregional and global level; starting with the environment in which it isexperienced, the sketch maps drawn by the individuals can become importantsources. Sketch maps are reflections of spatial patterns and images thatindividuals construct in their minds. The aim of this study is to determine preservice primary school teachers and pre service social studies teachers’ levelof locating and determination surrounding countries of Turkey on their sketchmaps. The study group consists of 250 freshman and sophomore students inDepartment of Primary School Education and Department of Social StudiesEducation. According to the findings, pre service teachers’ level of locatingand determining surrounding countries of Turkey on their maps is found asinsufficient.
Haritalar, mekânın, mekânsal ilişkilerin vekonum bilgisinin bireylerin zihninde inşa edilmesinde rol oynayan önemli teknikaraçlardır. Bununla birlikte yaşanılan çevreden başlayarak bölgesel ve küreseldüzeyde zihinlerdeki mekânsal örüntüleri belirlemek söz konusu olduğunda,bireyler tarafından çizilen taslak haritalar önemli birer kaynak halinedönüşebilmektedir. Taslak haritalar, bireylerin zihinlerinde inşa ettiklerimekânsal örüntülerin ve imajların birer yansımasıdır. Bu çalışmada, sınıf öğretmeni ve sosyalbilgiler öğretmen adaylarının Türkiye’nin çevresindeki ülkeleri kendiçizdikleri taslak haritalar üzerinde konumlandırma ve saptama düzeylerinitespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sınıf Öğretmenliği veSosyal Bilgiler Öğretmenliği Anabilim dalı 1. ve 2. sınıflarında öğrenim gören250 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen bulgulara göreöğretmen adaylarının çizdikleri taslak haritalarda Türkiye’nin yakınçevresindeki ülkeleri saptama ve konumlandırma düzeylerinin yeterli olmadığıtespit edilmiştir.