In thisstudy, it was aimed to investigate the factors affecting teacher motivation inschools comperatively, especially in the context of the effects of recenteducation policies and from the point of view of administrators and teachers.The research is designed with qualitative research methodology. Theparticipants of the research are 10 school administrators and 10 teachers.Research data obtained through semi-structured interviews were analyzed usingcontent analysis and descriptive analysis. The results of the research showedthat teacher motivation is affected by in-school and parent related factors aswell as the general politics such as the FATIH Project, 12 year compulsoryeducation system, curriculum studies, and stability in educational policies.Additionally, there are significant differences in teacher and administratoropinions on teacher motivation.
Buaraştırmada, okullarda öğretmen motivasyonunu etkileyen faktörleri, özellikleson dönem eğitim politikalarının da etkileri bağlamında ve yönetici öğretmenbakış açılarıyla karşılaştırmalı olarak incelemek amaçlanmıştır. Araştırma,görüşme tekniğinin kullanıldığı nitel bir çalışma olarak tasarlanmıştır.Araştırmanın katılımcılarını, 10 okul yöneticisi ve 10 öğretmenoluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen araştırmaverileri, içerik analizi ve betimsel analiz kullanılarak incelenmiştir.Araştırma sonuçları öğretmen motivasyonunun; okul içi ve velilerle ilgilifaktörlerin yanı sıra, FATİH Projesi, 12 yıllık zorunlu eğitim sistemi,müfredat çalışmaları gibi genel politikalardan ve eğitim politikalarındakiistikrarsızlıktan etkilendiğini, ayrıca motivasyonla ilgili öğretmen ve yöneticigörüşlerinde önemli farklılaşmalar olduğunu göstermektedir.