In this study, therelationship between learning styles and critical thinking tendencies ofsocial studies teacher candidates was investigated. The sample of the study iscomposed of first and fourth year teacher candidates from Muğla Sıtkı KoçmanUniversity. Kolb Learning Styles Inventory and California Critical ThinkingTendency Scale (CCTDI) were used as data collection tools. The data wereanalyzed with SPSS 22 package program. According to the findings of the study,it was determined that most of the social studies teacher candidates had convergingand assimilating learning styles. Critical thinking tendencies of candidatesare slightly higher than average. Candidates received the highest score fromthe open-minded subscale in the critical thinking disposition scale. Criticalthinking tendencies and learning styles of the candidates do not differsignificantly according to gender and class level variables. In addition, nosignificant relationship was found between the learning styles of socialstudies teacher candidates and their critical thinking tendencies. According tothe results of the study, various suggestions were made
Bu çalışmadaSosyal Bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünmeeğilimleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmanın örneklemini Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesinde öğrenim görenbirinci ve dördüncü sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplamaaracı olarak Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri ile California Eleştirel DüşünmeEğilimleri Ölçeği (CCTDI) kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 paketprogramı ile analiz edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgulara göre SosyalBilgiler öğretmen adaylarının sırasıyla en fazla ayrıştıran ve özümseme öğrenmestiline sahip oldukları belirlenmiştir. Adayların eleştirel düşünme eğilimleriortanın biraz üstünde yüksek düzeydedir. Adaylar eleştirel düşünme eğilimiölçeğinde en yüksek puanı açık fikirlilik alt ölçeğinden almışlardır. Adaylarıneleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri cinsiyet ve sınıf düzeyideğişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ayrıca elde edilensonuçlara göre Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ileeleştirel düşünme eğilimleri arasında da anlamlı bir ilişki tespitedilmemiştir. Elde edilen bulgulara göre çalışmanın sonunda önerilergetirilmiştir.