DSpace@MAKÜ

EFFECTS ON WRITING SKILLS OF NOTE TAKING WHILE LISTENİNG ACTIVITIES IN TEACHING TURKISH AS A FOREIGN LANGUAGE

Show simple item record

dc.creator ŞAHBAZ, Namık Kemal
dc.creator ÇEVİK, Büşra
dc.date 2018-10-17T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:05:02Z
dc.date.available 2020-10-19T09:05:02Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/39596/431367
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3622
dc.description The aim of this research is to determine whether thereis a meaningful effect of applied note taking while listening activities onwritng skills at A2 and B1 levels in teaching Turkish as a foreign language.This research has a classic experimental setting. It is an experimental studywith pretest posttest groups. In 2016-2017 academic year, in Mersin UniversityTurkish Teaching Research and Application Center the control group consists of14 students that have studied in Turkish preparation class at A2 level in thephase of pretest and also the experimental group consists of 13 students ofthem. During the experiment process, note taking activities. While listeninghave been done for 4 weeks. In the applications of pretest and post test, bothgroups have been given various writing topics. A scale has been developed bybeing benefitted from literature and receiving expert opinion to determine thewriting skills. When the pretest and posttest are evaluated, the average ofboth different raters is taken to provide rater reliability. In the result ofthis research, it has been analyzed whether there is a significant effect ofnote taking while listening activities that are applied at A2 and B1 levels inteaching Turkish as a foreign language. 
dc.description Bu araştırmanın amacı yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde A2 ve B1düzeyinde uygulanan not alarak dinleme etkinliklerinin yazma becerisininüzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Çalışma, klasikdeney düzeneğindedir. Ön test-son test kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır.2016-2017 eğitim öğretim yılında Mersin Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulamave Araştırma Merkezinde ön test aşamasında A2, son test aşamasında B1 düzeyindeTürkçe hazırlık eğitimi alan 14 öğrenci deney grubunu, 13 öğrenci ise kontrolgrubunu oluşturmaktadır. Deney sürecinde 4 hafta boyunca not alarak dinlemeçalışmaları yaptırılmıştır. Ön test ve son test uygulamalarında, her iki grubaçeşitli yazma konuları verilmiştir. Yazma becerilerini ölçmek için alanyazınındanyararlanarak ve uzman görüşü alarak bir ölçek geliştirilmiştir. Ön test ve sontest değerlendirilirken, puanlayıcı güvenirliğini sağlamak için iki farklıpuanlayıcının ortalamaları alınmıştır. Bu uygulamalar sonucunda not alarakdinleme etkinliğinin yazma becerisi üzerinde anlamlı bir etkisinin olupolmadığı incelenmiştir. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde A2 ve B1düzeyinde uygulanan not alarak dinleme etkinliklerinin yazma becerisi üzerindeanlamlı bir etkisinin olduğu saptanmıştır.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/555271
dc.source Issue: 48 201-218 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Turkish education,Teaching Turkish as a foreign language,note taking while listening,writing
dc.subject Türkçe eğitimi,Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi,not alarak dinleme,yazma
dc.title EFFECTS ON WRITING SKILLS OF NOTE TAKING WHILE LISTENİNG ACTIVITIES IN TEACHING TURKISH AS A FOREIGN LANGUAGE en-US
dc.title YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇENİN ÖĞRETİMİNDE NOT ALARAK DİNLEME ETKİNLİĞİNİN YAZMA BECERİSİNE ETKİSİ tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account