The aim of this research is to determine whether thereis a meaningful effect of applied note taking while listening activities onwritng skills at A2 and B1 levels in teaching Turkish as a foreign language.This research has a classic experimental setting. It is an experimental studywith pretest posttest groups. In 2016-2017 academic year, in Mersin UniversityTurkish Teaching Research and Application Center the control group consists of14 students that have studied in Turkish preparation class at A2 level in thephase of pretest and also the experimental group consists of 13 students ofthem. During the experiment process, note taking activities. While listeninghave been done for 4 weeks. In the applications of pretest and post test, bothgroups have been given various writing topics. A scale has been developed bybeing benefitted from literature and receiving expert opinion to determine thewriting skills. When the pretest and posttest are evaluated, the average ofboth different raters is taken to provide rater reliability. In the result ofthis research, it has been analyzed whether there is a significant effect ofnote taking while listening activities that are applied at A2 and B1 levels inteaching Turkish as a foreign language.
Bu araştırmanın amacı yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde A2 ve B1düzeyinde uygulanan not alarak dinleme etkinliklerinin yazma becerisininüzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığını tespit etmektir. Çalışma, klasikdeney düzeneğindedir. Ön test-son test kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır.2016-2017 eğitim öğretim yılında Mersin Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulamave Araştırma Merkezinde ön test aşamasında A2, son test aşamasında B1 düzeyindeTürkçe hazırlık eğitimi alan 14 öğrenci deney grubunu, 13 öğrenci ise kontrolgrubunu oluşturmaktadır. Deney sürecinde 4 hafta boyunca not alarak dinlemeçalışmaları yaptırılmıştır. Ön test ve son test uygulamalarında, her iki grubaçeşitli yazma konuları verilmiştir. Yazma becerilerini ölçmek için alanyazınındanyararlanarak ve uzman görüşü alarak bir ölçek geliştirilmiştir. Ön test ve sontest değerlendirilirken, puanlayıcı güvenirliğini sağlamak için iki farklıpuanlayıcının ortalamaları alınmıştır. Bu uygulamalar sonucunda not alarakdinleme etkinliğinin yazma becerisi üzerinde anlamlı bir etkisinin olupolmadığı incelenmiştir. Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde A2 ve B1düzeyinde uygulanan not alarak dinleme etkinliklerinin yazma becerisi üzerindeanlamlı bir etkisinin olduğu saptanmıştır.