DSpace@MAKÜ

THE EFFECTIVINES OF CONTEXT-BASED REACT STRATEGY ON SIXTH GRADE STUDENTS' ACADEMIC ACHIEVEMENT AND SCIENTIFIC LITERACY

Show simple item record

dc.creator Keskin, Feride; Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
dc.creator Çam, Aylin; Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi
dc.date 2019-01-24T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:04:15Z
dc.date.available 2020-10-19T09:04:15Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/42791/375043
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3368
dc.description The aimof this study is to see theeffectiveness of context-based REACT strategy on 6th grade students' scientificliteracy and academic achievement. In the study, experimental design with pre-test,post-test control group was used. In the experimental group, lessons weretailored to the context-based REACT strategy; in the control lessons areprocessed according to constructivist approach. The sample the study was consistedof 6th grade 58 students from which 28 in experimental group, 30 in controlgroup at one of elementary schools. In the study, "Scientific LiteracyScale" and "Academic Achievement Scale" were used as datacollection tools. It was determined that in contrast to control group, therewas a significant mean difference between the pretest and posttest scores ofthe experiment group in which the context-based REACT strategy was applied.When the academic achievements were compared, it was found that there was asignificant difference in favor of the experimental group.
dc.description Araştırmanın amacı, yaşam temelli REACT stratejisinin 6.sınıf öğrencilerinin akademik başarısı ve fen okuryazarlığı üzerine etkisiniincelemektir. Araştırmada ön test son test kontrol gruplu deneysel modelkullanılmıştır. Deney grubunda yaşam temelli REACT stratejisine uygun derslerişlenirken kontrol grubunda yapılandırmacı yaklaşıma dayalı derslerişlenmiştir. Araştırmanın örneklemini bir ortaokulda öğrenim gören 6. sınıf,deney grubunda 28, kontrol grubunda 30 olmak üzere toplam 58 öğrencioluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak "BilimselOkuryazarlık Ölçeği" ve "Akademik Başarı Ölçeği" kullanılmıştır.Araştırma sonunda yaşam temelli REACT stratejisinin uygulandığı deney grubununöntest ve sontest puanlarının ortalamaları arasında anlamlı bir farklılığınolduğu ancak kontrol grubunun öntest ve sontestleri arasında anlamlı birfarklılığın olmadığı belirlenmiştir. Akademik başarıları karşılaştırıldığında isedeney grubu lehine anlamlı bir farklılığın olduğu bulunmuştur.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/633202
dc.source Volume: , Issue: 49 38-59 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Context based learning,REACT strategies,scientific literacy
dc.subject Yaşam temelli öğrenme,REACT stratejisi,fen okuryazarlığı
dc.title THE EFFECTIVINES OF CONTEXT-BASED REACT STRATEGY ON SIXTH GRADE STUDENTS' ACADEMIC ACHIEVEMENT AND SCIENTIFIC LITERACY en-US
dc.title Yaşam Temelli REACT Stratejisinin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarısına ve Fen Okuryazarlığına Etkisi tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account