DSpace@MAKÜ

Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Show simple item record

dc.creator KAYA, Mehmet; Bingöl Üniversitesi
dc.creator YILDIRIM, Taşkın; İnönü Üniversitesi
dc.creator ATLİ, Abdullah; İnönü Üniversitesi
dc.date 2018-02-15T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-11T18:49:40Z
dc.date.available 2020-10-11T18:49:40Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/35179/300080
dc.identifier 10.21764/maeuefd.300080
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3287
dc.description İki aşamalı olarak yürütülen bu çalışmanın ilkaşamasında, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunlarıbelirleyebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır;ikinci aşamasında ise geliştirilen GelişimselSorun Alanları Ölçeği kullanılarak, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimselsorunlar bazı demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Çalışmaya 1136lise öğrencisi dâhil edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğinin saptanmasındaaçımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri kullanılmıştır. AFA sonrasında 27madde ve 7 alt boyut oluşmuştur.Ölçeğin açıkladığı toplam varyans oranı %70.4 ve toplam öz değeri %19’dur.Ölçekteki maddelerin faktör yükleri .57 ile .88 arasında değişimgöstermektedir. DFA sonrası elde edilen yapının /sd oranı, CFI, GFI, RMR / SRMR, RMSEA uyumindeksleri değerlendirildikten sonra değerlerin model uyumu için yeterliseviyede oldukları saptanmıştır. Ölçeğin alt boyutlarının güvenirlikkatsayılarını belirlemek için hesaplanan CronbachAlpha katsayıları .70 ile .86 arasında değişim göstermektedir. Sonuç olarak, Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği’ninlise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunların saptanmasındakullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuş veilk aşama tamamlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise liseöğrencilerinin yaşadıkları; öfke dışavurumu, sınav kaygısı ve akademikbaşarı/sızlık sorunlarının ilk sıralarda yer aldığı ve kadınların, gelişimselsorunları erkeklere oranla daha fazla yaşadığı bulgulanmıştır.
dc.description This study was conductedas two sessions. In the first session the aim was to develop a reliable and validmeasurement scale that determines high school students’ experienceddevelopmental problems. In the second session, using Developmental Problem Areas Scale (DPAS), it was aimed toinvestigate the developmental problems that high school students experience interms of some demographic varibles. 1136 high school students were included inthe study. Exploratory and confirmatory factor analysis were used in order todetermine the scale’s construct validity. After the Exploratory factor analysis,27 items and 7 subdimensions generated. Total variance rate and total eigenvaluethat the scale explains are %70.4 and %19 respectively. Factor loadings of itemsin the scale vary between .57 and .88. Construction’s  /sd rate that was obtained using  factor analysis was determined to besufficient for modal conformity, after evaluating CFI,GFI, RMR/SRMR, RMSEA fit indeces. Cronbach’s Alpha coefficients that were usedto determine scale’s subdimensions’ reliability, coefficients vary between .70and .86. As a result, DPAS wasassessed to be a valid and reliable measurement scale to determine high schoolstudents’ developmental problems. Therefore the first session was completed. Inthe second session, anger expression, test anxiety and academicsuccess/unsuccess problems were found to be in the first place, and womenexperienced developmental problems more than men.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/424774
dc.source Issue: 45 48-73 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Gelişimsel sorunlar,Lise,lise öğrencileri,ölçek geliştirme
dc.subject Developmental problems,High school,High school students,Development of scale
dc.title Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması tr-TR
dc.title Developmental Problems That High School Students Experience en-US
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account