İki aşamalı olarak yürütülen bu çalışmanın ilkaşamasında, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunlarıbelirleyebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmek amaçlanmıştır;ikinci aşamasında ise geliştirilen GelişimselSorun Alanları Ölçeği kullanılarak, lise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimselsorunlar bazı demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Çalışmaya 1136lise öğrencisi dâhil edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliliğinin saptanmasındaaçımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri kullanılmıştır. AFA sonrasında 27madde ve 7 alt boyut oluşmuştur.Ölçeğin açıkladığı toplam varyans oranı %70.4 ve toplam öz değeri %19’dur.Ölçekteki maddelerin faktör yükleri .57 ile .88 arasında değişimgöstermektedir. DFA sonrası elde edilen yapının /sd oranı, CFI, GFI, RMR / SRMR, RMSEA uyumindeksleri değerlendirildikten sonra değerlerin model uyumu için yeterliseviyede oldukları saptanmıştır. Ölçeğin alt boyutlarının güvenirlikkatsayılarını belirlemek için hesaplanan CronbachAlpha katsayıları .70 ile .86 arasında değişim göstermektedir. Sonuç olarak, Gelişimsel Sorun Alanları Ölçeği’ninlise öğrencilerinin yaşadıkları gelişimsel sorunların saptanmasındakullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya konmuş veilk aşama tamamlanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise liseöğrencilerinin yaşadıkları; öfke dışavurumu, sınav kaygısı ve akademikbaşarı/sızlık sorunlarının ilk sıralarda yer aldığı ve kadınların, gelişimselsorunları erkeklere oranla daha fazla yaşadığı bulgulanmıştır.
This study was conductedas two sessions. In the first session the aim was to develop a reliable and validmeasurement scale that determines high school students’ experienceddevelopmental problems. In the second session, using Developmental Problem Areas Scale (DPAS), it was aimed toinvestigate the developmental problems that high school students experience interms of some demographic varibles. 1136 high school students were included inthe study. Exploratory and confirmatory factor analysis were used in order todetermine the scale’s construct validity. After the Exploratory factor analysis,27 items and 7 subdimensions generated. Total variance rate and total eigenvaluethat the scale explains are %70.4 and %19 respectively. Factor loadings of itemsin the scale vary between .57 and .88. Construction’s /sd rate that was obtained using factor analysis was determined to besufficient for modal conformity, after evaluating CFI,GFI, RMR/SRMR, RMSEA fit indeces. Cronbach’s Alpha coefficients that were usedto determine scale’s subdimensions’ reliability, coefficients vary between .70and .86. As a result, DPAS wasassessed to be a valid and reliable measurement scale to determine high schoolstudents’ developmental problems. Therefore the first session was completed. Inthe second session, anger expression, test anxiety and academicsuccess/unsuccess problems were found to be in the first place, and womenexperienced developmental problems more than men.