Considering people's daily life, it is seen that manyfeelings are experienced in the same day, but feelings can not always beexperienced naturally in order to sustain social relations. The individual isnot independent of the environment in which he or she is living and the peoplearound it. For this reason, it becomes very important to find ways to regulateone's feelings. The purpose of this research is to examine preschool children'semotion regulation skills in terms of various variables. The sample of thestudy selected by simple random sampling method, consisted of 240 parents andtheir children between the ages 4-6 who attend independent kindergartenslocated in Çankaya counties of Ankara during the 2015-2016 academic year. Inthis study conducted by descriptive screenning model, General Information Formand Emotion Regulation Checklist were used. Kruskal Wallis-H Test, IndependentGroups T Test, One Way Anova were used to analyze of data. According to theresults of this study, emotion regulation skills of children differ based onmother’s age and educational status and montly income but do not differ based onage, gender, number of siblings,father’s educational status, mother’s and father’s working status.
İnsanın günlük yaşamı göz önündebulundurulduğunda, aynı gün içerisindebirçok farklı duygunun deneyimlendiği ancak sosyal ilişkileri sürdürebilmekiçin her durum ve ortamda duyguların doğal seyrinde yaşanamadığı görülmektedir.Kişi duygularını yaşarken içinde bulunduğu ortam ve çevresindeki kişilerdenbağımsız değildir. Bu nedenle kişinin duygularını düzenleme yolları bulmasıoldukça önemli hale gelmektedir. Bu araştırmanın amacı; okul öncesi dönemdekiçocukların duygu düzenleme becerilerinin çeşitli değişkenler açısındanincelemektir. Araştırmanın örneklemi, basit rastgele örnekleme yöntemi ileseçilmiş olan 2015-2016 eğitim ve öğretim yılında Ankara ili Çankaya ilçesindebulunan bağımsız anaokullarına devam eden 4-6 yaş arası 240 çocuk ve ebeveyndenoluşmaktadır. Betimsel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama modelindeyürütülen araştırmanın veri toplama aşamasında; Genel Bilgi Formu ve DuyguDüzenleme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi yapılırken Kruskal Wallis-HTesti, Bağımsız Gruplar-T Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi kullanılmıştır.Elde edilen bulgular üzerinden çocukların duygu düzenleme becerilerinin yaş,cinsiyet, kardeş sayısı, anne çalışma durumu, babanın yaşı ve babanın eğitimdurumuna göre farklılık göstermediği ancak annenin eğitim düzeyi, annenin yaşıve ailenin aylık gelirine göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.