DSpace@MAKÜ

SOURCES THAT MANAGERS PREFER FOR BUSINESS INFORMATION NEEDS

Show simple item record

dc.creator BASKICI, Çiğdem
dc.date 2019-12-31T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-11T18:48:54Z
dc.date.available 2020-10-11T18:48:54Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/makuiibf/issue/51427/570175
dc.identifier 10.30798/makuiibf.570175
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3186
dc.description This study aims to reveal how business managersassociate their information needs and the information sources to meet theseneeds. In order to answer this question, face-to-face interviews were carriedout with a total of 327 business managers working in various sectors.Information sources are encoded by using content analysis with personal andnon-personal, internal and external dimensions. Results obtained have shownthat managers mainly prefer non-personal information sources. Accordingly,business managers who face problems of sustainability and competitiveness seekpersonal and internal information while those who face problems of growth andinnovation seek non-personal and external information. As for the problemprofitability, managers refer to non-personal and internal information. Thefindings aim to contribute to strategic management and environmental scanningliterature as well as to implementers. The research results might be guidingfor identifying the information needs of managers in a more focused way andmeeting this need more efficiently.
dc.description Çalışmanın amacı işletme yöneticilerininenformasyon ihtiyaçları ile bu ihtiyaçlarını giderecekleri enformasyonkaynaklarını nasıl ilişkilendirdiklerini ortaya çıkarmaktır. Bu soruya cevapoluşturmak için çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren toplam 327 işletmeyöneticisi ile yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Enformasyon kaynakları kişiselve kişisel olmayan ile içsel ve dışsal boyutlarda içerik analizi kullanılarakkodlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre yöneticilerin kişisel olmayanenformasyon kaynaklarını daha çok tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Buna göre,sürdürülebilirlik ve rekabetçilik sorunları ile karşı karşıya kalan yöneticilerkişisel ve içsel enformasyona, büyüme ve yenilik sorunları ile karşı karşıyakalan yöneticiler ise kişisel olmayan ve dışsal enformasyona yönelmektedirler.Karlılık sorununda ise yöneticiler kişisel olmayan ve içsel enformasyonabaşvurmaktadırlar. Bulgular stratejik yönetim ve çevre tarama literatürününyanında uygulayıcılara da katkı sağlamayı hedeflemektedir. Araştırma sonuçlarıyöneticilerin enformasyon ihtiyaçlarını daha odaklı tanımlama ve buihtiyaçlarını daha etkili giderme konusunda yol gösterici olabilecektir.
dc.format application/pdf
dc.language en
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/913836
dc.source Volume: 6, Issue: 3 885-899 en-US
dc.source 2149-1658
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
dc.subject organizational perception,information source,information need,strategic management
dc.subject örgütsel algı,enformasyon kaynağı,enformasyon ihtiyacı,stratejik yönetim
dc.title SOURCES THAT MANAGERS PREFER FOR BUSINESS INFORMATION NEEDS en-US
dc.title YÖNETİCİLERİN İŞLETME ENFORMASYON İHTİYAÇLARI İÇİN TERCİH ETTİKLERİ KAYNAKLAR tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account