This study aims to reveal how business managersassociate their information needs and the information sources to meet theseneeds. In order to answer this question, face-to-face interviews were carriedout with a total of 327 business managers working in various sectors.Information sources are encoded by using content analysis with personal andnon-personal, internal and external dimensions. Results obtained have shownthat managers mainly prefer non-personal information sources. Accordingly,business managers who face problems of sustainability and competitiveness seekpersonal and internal information while those who face problems of growth andinnovation seek non-personal and external information. As for the problemprofitability, managers refer to non-personal and internal information. Thefindings aim to contribute to strategic management and environmental scanningliterature as well as to implementers. The research results might be guidingfor identifying the information needs of managers in a more focused way andmeeting this need more efficiently.
Çalışmanın amacı işletme yöneticilerininenformasyon ihtiyaçları ile bu ihtiyaçlarını giderecekleri enformasyonkaynaklarını nasıl ilişkilendirdiklerini ortaya çıkarmaktır. Bu soruya cevapoluşturmak için çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren toplam 327 işletmeyöneticisi ile yüz yüze görüşmeler yapılmıştır. Enformasyon kaynakları kişiselve kişisel olmayan ile içsel ve dışsal boyutlarda içerik analizi kullanılarakkodlanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre yöneticilerin kişisel olmayanenformasyon kaynaklarını daha çok tercih ettikleri ortaya çıkmıştır. Buna göre,sürdürülebilirlik ve rekabetçilik sorunları ile karşı karşıya kalan yöneticilerkişisel ve içsel enformasyona, büyüme ve yenilik sorunları ile karşı karşıyakalan yöneticiler ise kişisel olmayan ve dışsal enformasyona yönelmektedirler.Karlılık sorununda ise yöneticiler kişisel olmayan ve içsel enformasyonabaşvurmaktadırlar. Bulgular stratejik yönetim ve çevre tarama literatürününyanında uygulayıcılara da katkı sağlamayı hedeflemektedir. Araştırma sonuçlarıyöneticilerin enformasyon ihtiyaçlarını daha odaklı tanımlama ve buihtiyaçlarını daha etkili giderme konusunda yol gösterici olabilecektir.