Description:
Sanat eğitiminin en önemli amaçlarından birisi,öğrencilerin tasarım becerilerini geliştirmektir. Tasarım süreci, klasiköğretim yöntemleri dışında, farklı öğretim yöntemleriyle eğlenceli ve aktifhale getirilebilir. Klasik müzik dinleme etkinliği bu yöntemlerden birisiolarak kullanılabilir.Bu araştırmanın amacı, klasik müzik dinlemenin Resim-İşÖğretmenliği 1. Sınıf öğrencilerinin tasarım becerilerine etkisini ortayaçıkarmaktır. Bu amaç, doğrultusunda toplam 36 öğrenci yansız olarak deney vekontrol grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Deney grubuna Temel Tasarım Idersinde, araştırmacılar tarafından belirlenen Klasik Müzik parçaları 8 haftaboyunca dinletilirken, kontrol grubuna hiçbir müzik dinletilmemiştir. 8haftalık süre sonunda öğrencilerden tasarım ilkeleri doğrultusunda özgüntasarımlar yapmaları istenmiştir. Deney grubuna klasik müzik dinletilirkenkontrol grubuna dinletilmemiştir. Elde edilen tasarımlara ilişkin tasarımilkeleri kullanımının tespitinde ve değerlendirilmesinde iki uzman görüşünebaşvurulmuş ve kapsam geçerliliği sağlanmıştır.Mann Whitney U-testi ile grup ortalamaları doğrultusundasonuçlar tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda; klasik müziketkinliğine katılan öğrencilerin tasarım becerileri grup ortalamalarının, böylebir etkinliğe katılmayan öğrencilere göre anlamlı bir şekilde daha yüksekolmadığı saptanmıştır. Ancak; tasarım esnasında, klasik müzik dinlemenin;‘ritim’ ve ‘denge’ ilkelerinin kullanımında etkili olduğu bulunmuştur. Klasikmüzik dinlemenin ‘zıtlık’, ‘armoni’, ‘vurgu’, ‘oran-orantı’ ve ‘bütünlük’ilkelerinin kullanımında etkili olmadığı tespit edilmiştir.Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, tasarım esnasındaklasik müzik dinlemenin, tasarım ilkelerinin hepsinin kullanımında etkiliolmadığı tespit edilmiştir. Bu doğrultuda, bu etkinliğin diğer müzik türleriile de yapılması önerilir. Ayrıca, etkinlik öncesinde öğrencilere klasik müzikhakkında bilgiler verilerek, etkinlik yeniden uygulanabilir.