Özet:
Türkçe dersinde kazanılan okuma becerisi diğer derslerin de başarısını etkileyen bir faktör
olduğundan Türkçe ders kitaplarının uluslararası ölçütler doğrultusunda yapılandırılması gerekir. Bu
çalışmada, ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında yer alan metinler ve ölçme
değerlendirme çalışmaları, PISA değerlendirme sisteminde yer alan okuma becerisi ölçütlerine
uygunluk bakımından incelenmiştir. Betimsel araştırma yöntemlerinden belgesel tarama ve içerik
çözümlemesi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ders kitapları ve öğrenci çalışma
kitaplarının, üst düzey düşünme gerektiren okuma becerilerini geliştirmede yetersiz olduğu
saptanmıştır. Okuma amacına ve okuma şekillerine gore metin türlerinin ders kitapları ve öğrenci
çalışma kitaplarında yeterli sayıda olmadığı ve ölçme değerlendirme çalışmalarının da sözü edilen
ölçütleri kapsamadığı bulunmuştur. Ayrıca ders kitaplarında yer alan ölçme-değerlendirme
sorularının yoğunlukla alt okuma beceri düzeyine ilişkin olduğu belirlenmiştir.