Açıklama:
Bu çalışmanın amacı 1980 – 2013 yıllarında bazıampirik yöntemler kullanarak, Türkiye’deki eğitim harcamalarının iktisadiyapısına etkisini ölçüp uzun-vadeli etkisini ele almaktır. Bu bağlamda, çokluregresyon modeli kullanılmış ve 1980 – 2013 yılları arasında eğitimharcamalarının Türkiye’nin iktisadi yapısını güçlendirdiği yapılanekonometriksel yöntemler ile ortaya konulmuştur. Ayrıca, eğitim harcamaları,enflasyon, işsizlik ve GSMH’ya ait değişkenlerimize ADF (ArtırılmışDickey-Fuller) birim kök testi uygulanmıştır. 1980 – 2013 senelik verilerarasında 4 değişken için eş-bütünleşme sonuçları ile birlikte uzun vadeliilişki tespit edilmiştir. Özellikle, ekonomik büyüme ile eğitim harcamalarıarasındaki uzun vadeli ilişki yapılan çoklu regresyon modelini doğrulamaktadır.Etki tepki fonksiyonu analizine göre Türkiye’nin 1980 – 2013 yılları arasındagerçekleştirdiği eğitim harcamaları gerek enflasyon gerekse işsizliğe göreekonomik büyümeyi çok daha fazla etkilemiş ve tetiklemiştir. Devletin eğitimharcama kalemine çok daha fazla yatırım yapması uzun vadeli iktisadi büyümeyide beraberinde getirmektedir. Dahası, enflasyon ve işsizlik ise diğer önemarz eden hususlar olarak ele alınmalıdır. Devletin, işsizliği engelleyebilmesiiçin palyatif önlemler alması gerekmektedir. Enflasyon ile ilgili olarakdevletin daha çok vergi toplayıp harcamaları kısması gerekmektedir.