Özet:
Bu araştırmada ilköğretim 6. , 7. ve 8. sınıf matematik dersi öğretim sürecinin nasıl gerçekleştiği betimlenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan gözlem tekniği kullanılmıştır. Araştırmada, 2010-2011 eğitim-öğretim yılında Burdur ili merkezinde görev yapan 14 matematik öğretmeni en az 1 ders saati gözlenmiştir. Çalışmaya gönüllü olarak katılan matematik öğretmenlerinin sınıflarında araştırmacı ve eğitim fakültesi matematik öğretmenliği 4. sınıf öğretmen adayları gözlem yapmıştır. Araştırmacı ve öğretmen adayları bu gözlemlerinde 18 maddeden oluşan yapılandırılmış gözlem formu kullanmıştır. Ayrıca araştırmacı matematik dersi öğretim sürecini yazılı olarak kayıt altına almıştır. Araştırmacı ve öğretmen adaylarının yapılandırılmış gözlem formunu kullanarak yaptıkları gözlemlerin frekans ve yüzdeleri belirlenmiştir. Araştırmacının yazılı olarak yaptığı genel gözlemlerden elde edilen nitel verileri ise betimsel olarak analiz edilmiştir. Nitel verilerin analizi sonucunda matematik dersi öğretim süreci; giriş, gelişme, sınıf yönetimi ve sonuç etkinlikleri temalarına ayrılmıştır. Giriş ve gelişme etkinliklerinde öğretmenlerden beklenen etkinlikleri etkili bir şekilde sergilemedikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin sınıf yönetimi temasına ilişkin yaptıkları davranışlar etkileşim ve öğrenme ortamını düzenleme alt temalarına ayrılmıştır. Alt temalarda öğretmenlerin genel olarak tek taraflı etkileşimi tercih ettikleri belirlenmiştir. Yine öğretmenlerin öğrencileri tehdit etme, uyarma, korkutma, sindirme gibi olumsuz etkileşime neden olan davranışlar sergiledikleri belirlenmiştir. Öğretmenlerin çoğunluğunun sınıflarındaki oturma düzenlerinin arka arkaya sıralı (konferans sistemi) biçiminde olduğu gözlenmiştir. Öğretmenlerin sonuç etkinliklerinde kalıcılığı ve transferi sağlamak için daha çok ev ödevi verdikleri belirlenmiştir.