Özet:
Bu çalışmanın amacı, Eğitim Fakültelerine bağlı Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında
MİOY dersinin müziksel okuma (solfej) boyutunda eğitim-öğretimi olumlu yönde
etkileyecek güvenilir, geçerli ve kullanışlı bir performans testi geliştirmektir. Araştırmanın
temellendirilmesi için ilgili literatür taranarak belgesel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırma Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında MİOY dersinin müziksel okuma
sınavlarında geçerli, güvenilir ve kullanışlı bir ölçme aracının geliştirilerek
kullanılmasının sağlanması bakımından betimsel niteliktedir.
Araştırma kapsamında, MİOY dersi öğretim programı incelenip ilgili literatür taranarak
müziksel okuma performansını ölçmeye yönelik hedef davranış listesi oluşturulmuş ve
belirlenen hedef davranışlar için alan uzmanlarının da görüşlerine başvurulmuştur. Bu
hedef davranışlar doğrultusunda oluşturulan performans testinde her bir maddeye ait
önem derecelerini belirten katsayıların belirlenmesi için MİOY dersi öğretim
elemanlarına anket uygulanmıştır. Katsayıların belirlenmesinden sonra oluşturulan
performans testinin güvenirlik ve geçerlik sınamaları için 2 farklı üniversitenin Müzik
Eğitimi Anabilim Dallarında yapılan ilk uygulamaya 5 MİOY dersi öğretim elemanı ve
136 öğrenci katılmıştır. Güvenirlik ve geçerlik durumlarının sağlanmasından sonra,
performans testinin uygulanabilirliğinin sınanması ve performans testi hakkında MİOY
dersi öğretim elemanlarının görüşlerinin alınması için yapılan ikinci uygulamaya 9 farklı
üniversiteden 14 öğretim elemanı ve 430 öğrenci katılmıştır. Araştırma kapsamında
geliştirilen ölçme aracının güvenirlik katsayısı .91 olarak saptanmış ve istatistiksel
anlamlılık düzeyi .01 olarak belirlenmiştir.
Araştırma sonucunda müziksel okuma performansını ölçmeye yönelik geçerli, güvenilir
ve kullanışlı bir performans testi geliştirilmiştir.