Özet:
Bireyin doğasının temelinde var olan değişim; istek ve beklentilerini sürekli farklılaştırmaktadır. Birey sürekli bir arayış içine girmekte ve bu istek ve beklentilerini karşılamak için yeni bir şeyler keşfetmektedir. Günümüzde sosyal, ekonomik ve bilimsel alanlarda hızlı bir değişim ve gelişim süreci yaşanmaktadır. Bu gelişmeler dikkate alındığında eğitim programlarının da geliştirilmesi kaçınılmazdır. Eğitim programı dinamik bir süreçtir.
Ülkemizde 2004-2005 öğretim yılında pilot okullarda uygulanmaya konan, 2005-2006 öğretim yılında da tüm Türkiye’de uygulanmaya başlanan yapılandırmacı yaklaşıma dayalı yeni ilköğretim programı benimsenmiştir. Yeni ilköğretim programı, uygulayıcı olan öğretmenlerin programla ilgili eksikliklerini ve bundan dolayı karşılaştıkları birtakım problemleri de ortaya çıkarmıştır.
Bu araştırmanın amacı; yeni ilköğretim programına yönelik öğretmenlerin hizmet içi eğitim ihtiyacının olup olmadığının saptanmasıdır. Bu amaçla ilköğretim sınıf öğretmenleriyle birebir görüşmeler yapılmış, araştırmacı tarafından öğretmenlere hangi alanlarda hizmet içi eğitime ihtiyaçlarının olduğu, hizmet içi eğitim uygulamaları ile ilgili görüşleri, dilek ve temennileri sorularak görüşleri alınmıştır.
Bu araştırmada elde edilen bulguların; • Yeni programla ilgili öğretmenlerin eksik yanlarını belirleyip kendilerini değerlendirmelerine, • Yeni programla ilgili öğretmenlerin hangi konularda hizmet içi eğitim ihtiyacının olduğunun saptanmasına yardımcı olacağı düşünülmektedir. Araştırma evrenini Burdur İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı ilköğretim okullarında çalışan 811 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Tabakalama yöntemi ile Burdur ili ve 10 ilçenin 5’i araştırmanın örneklemi olarak kabul edilmiştir. Birbirine komşu olan ve benzer özellikler gösteren ilçeler arasından uygun olanlar seçilmiştir. Bunun sonunda il merkezi ve 5 ilçe araştırmanın örneklemini (690 sınıf öğretmeni) oluşturmuştur. Seçilen ilçelerdeki okullar eş olasılıkla seçilmiştir. Araştırmada
iii
seçilen okullarda görev yapan istekli öğretmenler ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşler yazılı form ile alınmıştır. Evrenden, %10’luk hata payı ve %95 güven aralığı ile en az 86 öğretmen ile görüşülmesi planlanmış, öğretmenlerin araştırmaya gönüllü olarak katılması sayesinde 146 öğretmen ile görüşülmüştür. Bu araştırmada genel tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemle, evrenden alınan örneklemler üzerinde tarama yapılarak, evren hakkında genel bir yargıya varmak amacı güdülmüştür.
Araştırma sonucunda, öğretmenlerin en çok bilgi teknolojileri alanında hizmet içi eğitime katılmayı istedikleri görülmüştür. Öğretmenler hizmet içi eğitim uygulamalarının, seminer dönemi olarak bilinen okulun açıldığı ilk haftalar verilmesini, özellikle hafta sonlarında verilmemesini istemektedir. Ayrıca öğretmenler yaz mevsimlerinde kendilerine tatil imkanı sunularak hizmet içi eğitim programlarının yapılabileceğini belirtmişlerdir. Hizmet içi eğitim uygulamalarına katılımın gönüllü olması gerektiğini belirten öğretmenler, uygulamalarda görev alan eğitici personelin de donanımlı olması (teknolojiden faydalanma, etkili iletişim kurabilme, alan hakimiyeti vb.) gerektiğini belirtmişlerdir.
Araştırmada; ilköğretim sınıf öğretmenlerinin hizmet içi eğitime yönelik çeşitli istekleri, eksik gördükleri yanları, ihtiyaç hissettikleri alanlar, uygulamaya yönelik temennileri ortaya çıkarılarak, bundan sonraki yapılacak olan hizmet içi eğitim uygulamalarının içeriğine yönelik katkı sağlanmaya çalışılmıştır.