Özet:
Yeni paradigma bağlamında, fen bilimleri ile karşılaştırmalı olarak sosyal bilimlerde
kaos tartışmalarının geldiği ve eğitimle birleştiği nokta, bu çalışmanın esas
konusunu oluşturmaktadır. Bu amaçla kaos teorisinin eğitime yansımaları çeşitli
açılardan incelenmiştir. Çalışmada ilk olarak kaos teorisine ilişkin tanımlamalar
yapılmış ve kaos teorisi ile çeşitli bilim dalları ve özellikle sosyal bilimler ilişkisi
hakkında bilgiler verilmiştir. Ardından, kaos teorisinin eğitimde ne şekilde yer
bulduğuna yer verilmiş, bu iki konu arasındaki bağlantının varlığı öğretim üyelerinin
eğitimde kaos teorisi ile ilgili görüşlerini ortaya koymaya yönelik betimsel bir
çalışmayla araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Burdur Mehmet Akif Ersoy
Üniversitesi Eğitim, Fen Edebiyat ve Veteriner Fakülteleri içerisinden katılmaya
gönüllü ve öğretim deneyimi olan 30 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Araştırma
kapsamında elde edilen nitel veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiş, içerik
analiziyle birbirine benzeyen veriler belirli temalar çerçevesinde bir araya
getirilmiştir. Temalar, elde edilen görüşlerdeki genel kanının belirlenebilmesi
amacıyla her bir görüşme maddesi için oluşturulmuştur. Oluşturulan temalar kontrol
edilerek kesinleştirilmiş ve araştırma soruları altında organize edilmiştir. Verilerin
çözümlenmesinde frekans ve yüzde istatistik teknikleri kullanılmıştır. Ulaşılan
katılımcıların görüşlerini yansıtmak amacıyla doğrudan alıntılara yer verilmiştir.
Araştırma bulgularına göre, eğitim örgütlerinde kelebek etkisinin izleri görüldüğü,
eğitim sürecinde küçük bir aksamanın ileriki yıllarda daha büyük bir sorun
oluşturmada etkili olduğu anlaşılmıştır. Araştırma bulgularından yola çıkarak Eğitim
ortamında kelebek etkisinin ileriye yönelik sinyalleri dikkate alınarak oluşabilecek
sorunlara erken çözüm getirilebilir. Eğitimde kaosun yarattığı düzensizlik eğitimcileri
korkutmamalıdır aksine bu düzensizlik yeni bir düzen kurmak ve bu yeni duruma
adapte olmak üzere yeniden örgütlenmek için fırsata dönüştürülebilir. Kaos Teorisi
eğitim sürecine yansımalarıyla eğitimde uygulanması zorunlu olan bir teoridir