Özet:
Bilgi teknolojilerinin her geçen gün hızla büyümesi ve kullanıcı kitlesinin gelişmesi
hemen her sektörde olduğu gibi bilgi merkezlerini de geleneksel yöntemlerden
uzaklaştırmaktadır. Değişen kullanıcı beklentilerine paralel olarak kendisini yenileyen
bilgi merkezleri yazılım ve donanım anlamında pek çok bilgi teknolojisini bünyesine
katmakta, fiziksel mekanların dışına çıkarak dijital ortamlarda da hizmet verme yoluna
gitmektedir.
Bu çalışmanın amacı, üniversite kütüphanelerinde kullanılmakta olan bilgi
teknolojilerinin bilgi uzmanları tarafından kabul edilebilirliğini Teknoloji Kabul Modeli
ile incelemek ve bu teknolojilerin, daha etkin kullanımı için bir yol haritası çıkartmaktır.
Araştırma Türkiye’de devlet ve vakıf üniversitelerinde hizmet veren araştırma
kütüphanelerine yönelik olarak yapılmıştır. Araştırma evreni bu kütüphanelerde görev
yapan 1417 bilgi uzmanı personelini kapsamaktadır. Araştırma örneklemi ise, evren
içerisinden tesadüfi yöntemle seçilen 300 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcıların bilgi
teknolojileri kullanımına yönelik tutum ve davranışlarını belirlemek için Teknoloji Kabul
Modeli kullanılmıştır. Anket tekniği ile elde edilen veriler SPSS 25 ve AMOS 24.0.0
programları arayıcılığıyla analiz edilmiştir.
Katılımcıların özelliklerini belirleyebilmek için tanımlayıcı istatistiklerden
yararlanılmıştır. Araştırma verilerine ilişkin normallik testi, güvenirlik ve geçerlik analizi
yapıldıktan sonra araştırma hipotezlerini test etmek için regresyon analizi uygulanmıştır.
Yapılan analizler sonucunda araştırma hipotezleri desteklenmiş ve modeldeki
değişkenler arasında pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Öte yandan tutum ve davranışsal
niyet değişkenleri üzerinde algılanan faydanın pozitif yönde ve kuvvetli etkisi öne
çıkmıştır.