Boutique towns, of which there are many examplesglobally, are practical towns with more ergonomic features for the natural,historical, cultural, religious, social, economic and recreational activitiesof townspeople removed from the conditions in complicated towns. The townsappear different to most towns, with the whole town located within bicycling orwalking distance and occasional narrow street textures. The word “boutique”with French origin was used in the sense of shop or store in Turkey in the past,before later gaining the expanded meaning of different, unique or carefuldesign. From this aspect, the presence of pedestrian streets and avenues inÇanakkale town center can be mentioned due to different designs linked to use.These orientations and features of the town texture are undoubtedly the effectof structural planning of the town at the point of clearly being a boutiquetown, and also location, settlement plan and compact town texture, in additionto multiple actors comprising non-governmental organizations, public and localadministrators. However, contrary to this dynamism, based on the currentstructure the presence of the pier found in a central location in the towndistances Çanakkale from the practical town perception due to directing of vehiculartraffic into the town all year round, with increases especially linked to thetourism season. In this study, supported by visual images of the current statusand a literature review, the plan is to contribute greatly to the boutique townstructure of Çanakkale with steps made to remove the negativities caused by thepier structure and linked vehicular traffic and decisions taken in line withrational and sustainable approaches at the point of landscape planning.
Butik kent, dünyada pek çokörneği olan, bilindik kent görünümünden uzak, kentin tamamına bisikletli veyaya ulaşım mesafesinde olan, yer yer dar sokak tekstürüne sahip, kentinsanının doğal, tarihi, kültürel, dini, sosyal, ekonomik ve rekreasyonelfaaliyetlerini karmaşık kent koşullarından uzak daha ergonomik olaraksergiledikleri, pratik kentlerdir. Fransızca kökenli bir kelime olan “Butik”kelimesi, ülkemizde geçmişten gelen dükkan, mağaza anlamlarında kullanılırken,sonraları/günümüzde anlam genişlemesi ile birlikte tasarımı farklı, özgün,özenle yapılmış gibi anlamlarla da kullanılmaktadır. Bu açıdan, kullanıma bağlıolarak farklı tasarımlardan kaynaklı Çanakkale kent merkezinde trafiğe kapalıcadde ve sokakların varlığı söz konusudur. Kent dokusundaki bu yönelimde veözellikle, kentin yapısal planlamalarıyla belirginleşen Butik Kent olmanoktasında, konumu, yerleşim planı ve kompakt kent dokusunda olmasının yanısıra Sivil Toplum Kuruluşları, kamu ve yerel yöneticilerden oluşan çokluaktörlerin etkisi de tartışılmazdır. Ancak bu dinamizmin tersine, mevcut yapısıitibariyle kentin merkezi konumunda bulunan iskele donatısından kaynaklı araçtrafiğinin kentin içlerine kadar yönelmesi, tüm yıl olduğu gibi, özellikleturizm mevsimine bağlı olarak da bunun artış göstermesi, Çanakkale’yi pratikkent algısından uzaklaştırmaktadır. Mevcut durumun görsellerle ve literatürçalışmalarıyla desteklendiği bu çalışmada iskele yapısı ve buna bağlı araçtrafiğinden kaynaklı olumsuzlukların giderilmesi yönünde atılacak adımlar ilepeyzaj planlamasına katkı noktasında sergilenecek rasyonel ve sürdürülebiliryaklaşımların bu doğrultuda alınacak kararlarla Çanakkale’nin butik kentyapısına büyük katkı sağlayacağı planlanmaktadır.