The purpose of this study is toexamine sense of belonging and perception of cognitive, social and teachingpresences of prospective teachers, who have blended learning experiences. Theparticipants were 117 prospective teachers at a state university in Ankara. Inorder to collect data, a personal information form, a belonging scale and acommunity of inquiry instrument were used. The belonging scale was adapted intoTurkish by Ersanlı and Koçyiğit (2013) from a scale developed by Hagerty andPatusky (1995). The community of inquiry instrument was adapted into Turkish byOzturk (2012) from a scale developed by Arbaugh, Cleveland-Innes, Diaz,Garrison, Ice, Richardson and Swan (2008). According to the results, theoverall sense of belonging to prospective teachers was found to be at a goodlevel. It can be said that blended learning activities by prospective teachersdon’t cause social alienation and isolation. Teacher candidates’ social, instructionaland cognitive presence perception is at a good level and were found to besimilar to each other. Prospective teachers who have high proficiency in usingonline tools; cognitive presence, and occupational belonging levels aredetermined to be high. There is a significant and positive relationship amongsub-dimensions of the community of inquiry and the sense of belonging. It hasalso been determined that prospective teachers' increased competence and skillsin using online tools will positively contribute to their knowledge buildingprocesses, perception of social presence and occupational belonging.
Bu çalışmanın amacı harmanlanmış öğrenme deneyimine sahip öğretmenadaylarının aidiyet duyguları ile araştırma topluluğu modeli kullanılarakbilişsel, toplumsal ve öğretimsel buradalık algılarının incelenmesidir.İlişkisel araştırma yöntemlerine göre gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışmagrubunu Ankara’da bulunan bir devlet üniversitesindeki Bilgisayar ve ÖğretimTeknolojileri Eğitimi bölümünde öğrenim gören 117 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırma için veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan “kişisel bilgiformu”, Ersanlı ve Koçyiğit (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan “Ait OlmaÖlçeği” ve Öztürk (2012) tarafından Türkçeye uyarlanan “Araştırma TopluluğuÖlçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenadaylarının aile, meslek ve arkadaş grubuna aidiyet duygularının iyi düzeydeolduğu belirlenmiştir. Buna göre harmanlanmış öğrenme etkinliklerinin öğretmenadaylarında sosyal açıdan yabancılaşma ve izolasyona neden olmadığısöylenebilir. Bulgulardan ayrıca, öğretmen adaylarının; araştırma topluluğu modelindeyer alan toplumsal, öğretimsel ve bilişsel buradalık algılarının iyi düzeydeolduğu ve birbirleri ile benzer özellikler gösterdiği anlaşılmaktadır.Çevrimiçi araçları kullanma konusunda yeterliliği yüksek olan bireylerinbilişsel buradalıkları ve mesleki aidiyet düzeyleri de yüksektir. Araştırmabağlamında ele alınan araştırma topluluğu ve aidiyet duygusuna ilişkin altboyutlar arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca öğretmenadaylarının çevrimiçi araçları kullanma konusunda yeterliklerinin vebecerilerinin artırılması onların bilgiyi yapılandırma süreçlerine, toplumsalburadalık algılarına ve mesleki aidiyetlerine olumlu katkı sağlayacağıbelirlenmiştir.