The purpose of this research is to explore themediating role of self-esteem in the relationship between adolescent parentalattitudes and problem-solving abilities, leading to new work to be done in thisregard. The sample of the study consisted of 1144 students who attended to the10th and 11th grades in secondary education institutions in the centraldistricts of Mersin province in 2015-2016 academic year. "ParentalAttitude Scale", "Interpersonal Problem Solving Inventory", "CoopersmithSelf Respect Inventory" and "Personal Information Form" wereused in the study. Pearson Moments Multiplication Correlation Coefficient wasused to examine the relationships between the variables, regression analysis toexamine the mediator role, and sobel z test to determine the significance ofthe mediating effect. Research findings indicate that self-esteem plays apartial role in the relationship between democratic parental attitude andconstructive problem solving, and the relationship between protective expectantparental attitude and probing negative attitude. In addition, according to theresults of the research, it was determined that self-esteem had a completemediating role in the relationship between authoritarian parental attitude andprobing negative approach and constructive problem solving from the subscalesof problem-solving skills.
Buaraştırmanın amacı, ergenlerin anne baba tutumları ile problem çözme becerileriarasındaki ilişkide benlik saygısının aracılık rolünü inceleyerek bu konudayapılacak yeni çalışmalara yol göstermektir. Araştırmanın örneklemini 2015-2016eğitim öğretim yılında Mersin ili merkez ilçelerindeki ortaöğretim kurumlarındaöğrenim görmekte olan 10. ve 11. sınıfa devam eden 1144 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada “Anne-Baba Tutum Ölçeği”, “Kişilerarası Problem Çözme Envanteri”, “CoopersmithBenlik Saygısı Envanteri”nin kısa formu ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenebilmesi için PearsonMomentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı, aracılık rolünün incelenebilmesi içinregresyon analizi ve aracılık etkisinin anlamlılığını belirleyebilmek için iseSobel Z Testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre benlik saygısının,demokratik anne baba tutumu ile yapıcı problem çözme ve koruyucu istekçi annebaba tutumu ile probleme olumsuz yaklaşma arasındaki ilişkide kısmi aracılıkrolü olduğu bulunmuştur. Ayrıca araştırma sonuçlarına göre otoriter anne babatutumu ile problem çözme becerilerinin alt boyutlarından probleme olumsuzyaklaşma ve yapıcı problem çözme arasındaki ilişkide benlik saygısının tamaracılık rolü olduğu saptanmıştır.