Inthis study, the relationship between computer game addiction andself-perception of fifth grade students was investigated. In addition, it wasinvestigated whether these variables differ according to gender, computerownership, educational status of parents and number of siblings. The sample ofthe study consisted of 224 fifth-grade students (115 girls and 109 boys) fromthe secondary schools in the city center of Eskişehir. The data were obtainedby using “the General Information Form”, “Game Addiction Scale for Children”and “Self-Perception Profile for Children”. Normality test was applied to theobtained data and then Mann Whitney U-test was used for paired comparisons. SpearmanCorrelation analysis was used to determine the relationship between computergame addiction and self-perception. As a result of the study, it was seen thatthere was a negative correlation between computer game addiction andself-perception of fifth grade students. In the study, male students had highercomputer gaming addiction than female students; female students had higherself-perception than male students. It was concluded that there is nosignificant relationship between computer ownership, parents education status,the number of siblings
Buaraştırmada, beşinci sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve benlikalgıları arasındaki ilişki ile bu değişkenlerin öğrencilerin cinsiyet,bilgisayara sahip olma, anne-babanın öğrenim durumu ve kardeş sayısına görefarklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırmanın örnekleminiEskişehir il merkezinde yer alan ortaokullardan çalışmaya gönüllü katılan 115kız, 109 erkek olmak üzere, toplam 224 beşinci sınıf öğrencilerioluşturmaktadır. Veriler, “Genel Bilgi Formu”, “Çocuklar için Oyun BağımlılığıÖlçeği” ile “Çocuklar İçin Benlik Algısı Profili” ile elde edilmiştir. Eldeedilen verilere normalite testi yapılmış ardından ikili karşılaştırmalar içinMann Whitney U-testi, bilgisayar oyun bağımlılığı ile benlik algılarıarasındaki ilişkinin ortaya çıkarılabilmesi için Spearman Korelasyon analizikullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, beşinci sınıf öğrencilerinin bilgisayaroyun bağımlılığı ile benlik algıları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiolduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin kız öğrencilerden daha fazla bilgisayaroyun bağımlılığı düzeyi gösterdiği; kız öğrencilerin de erkek öğrencilerdendaha fazla benlik algısı düzeyine sahip olduğu görülmüştür. Bilgisayara sahipolma durumu, anne-baba öğrenim durumu ve kardeş sayısı gibi değişkenler ilebilgisayar oyun bağımlılığı ve benlik algısı arasında anlamlı bir ilişkiolmadığı sonucuna ulaşılmıştır