Açıklama:
Bu çalışmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançdüzeylerini belirlemek ve öğrencilerin epistemolojik inançlarını bazıdeğişkenler açısından incelemektir. İlişkisel tarama modelindeki araştırma 809ortaöğretim öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Elder(1999) tarafından geliştirilen ve Acat, Tüken ve Karadağ (2010) tarafındanTürkçe’ye uyarlanan “Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği” ile Kişisel BilgiFormu kullanılmıştır. Öğrencilerin bilimsel epistemolojik inanç düzeylerini belirlemekiçin; alt boyutların ortalama (X) ve standart sapma (SS) puanları hesaplanmış;değişkenlere ilişkin farklılık durumunun belirlenmesinde Mann Whitney-U testive Kruskal Wallis H-testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, ortaöğretimöğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançlarının genel olarak gelişmişdüzeyde olduğu söylenebilir. Ayrıca öğrencilerin cinsiyetlerinin ve sınıfdüzeylerinin, öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançlarının alt boyutlarınıetkilediği söylenebilir. Elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda; öğrencilerinbilimsel epistemolojik inançlarındaki cinsiyet farklılığına neden olanetkenlere ilişkin çalışmalar yapılabilir. Bununla birlikte; bilimselepistemolojik inanç düzeylerinin tüm öğrenim kademelerinde çağdaş düzeye getirilebilmesineyönelik etkinlikler yapılması önerilebilir.