Açıklama:
Buçalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 2018yılında yayınlamış olduğu Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programındakikazanımların Orijinal ve Yeniden Düzenlenmiş Bloom Taksonomilerine göreanalizleri yapılmıştır. 9., 10., 11. ve 12. sınıflara yönelik toplam 127kazanımın bilişsel alan düzeyleri, bilgi boyutları ve bilişsel süreçboyutlarına göre analizi; nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesikullanılarak gerçekleştirilmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğretimprogramındaki kazanımların ağırlıklı olarak bilişsel alanın kavrama (%60,63)basamağında olduğu; analiz (%14,17), uygulama (%11,03) ve bilgi (%8,66)basamağındaki kazanımların sayısının az olduğu; sentez (%3,15) ve değerlendirme(%2,36) basamağındakilerin ise oldukça az olduğu belirlenmiştir. Kazanımlarınbilişsel süreç boyutlarına göre analiz edilmesiyle; kazanımların ağırlıklıolarak anlamak (%46,45) ve çözümlemek (%33,86) basamağında olduğu; uygulamak(%8,66), hatırlamak (%6,3), değerlendirmek (%3,94) basamağında oldukça azolduğu; yaratmak (%0,79) basamağında ise son derece az olduğu bulunmuştur.Diğer yandan, kazanımların ağırlıklı olarak bilgi boyutunun kavramsal (%75,59)basamağında bulunduğu, olgusal (%11,81) ve işlemsel (%8,66) basamağındakikazanımların oldukça az olduğu; üstbilişsel (%3,94) basamağındaki kazanımların iseçok az olduğu belirlenmiştir. Bu bulgular ışığında, programdaki kazanımların yüksekoranda alt düzey bilişsel alan basamaklarına yönelik olduğu sonucunaulaşılmıştır.