Açıklama:
Çalışmanın amacımatematik öğretmeni adaylarının analiz alanında ürettikleri ispatlarınözelliklerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaca ulaşmak için öğretmen adaylarınınanalizin temel konularındaki teoremlere yönelik ürettikleri ispatlarincelenmiştir. Nitel araştırma yaklaşımın benimsendiği bu çalışma bir durumçalışmasıdır. Çalışmanın araştırma grubunu Türkiye’de bulunan bir devletüniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği üçüncü sınıfında öğrenimgören sekiz öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri etkinliktemelli klinik mülakatlar yardımıyla toplanmıştır. Her öğretmen adayı ile dörtkez görüşülmüştür. Mülakat formlarında sırasıyla fonksiyonlar, diziler, limit-süreklilikve türev konularında doğru önermeler ve ispatlarda öğretmen adaylarına gerekliolan formel tanımlar yer almıştır. Öğretmen adaylarından önermelerin doğru olupolmadığı hakkında bir karara varmaları ve verdikleri kararları doğrulamalarıistenmiştir. Çalışmada öğretmen adaylarının önermeleri seçmede güçlükyaşamadıkları tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının ispat yapma becerilerininoldukça düşük olduğu görülmüştür. Üretilen ispatların doğru ispat, kısmen doğruispat, geçersiz ispat, açıklama, örnekle doğrulama, tanımları manipüle etme,tanımları kopyalama, tamamlanmamış ispat ve hipotez yazma olmak üzere sekizfaklı özellik taşıdığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca akademik başarı düzeyi yüksekolan öğretmen adayları çoğunlukla dedüktif ispat şemasına sahip iken ortalamabaşarı düzeyindeki öğretmen adaylarının ise dedüktif, tümevarımsal ve dışsalispat şemalarında oldukları tespit edilmiştir.