Açıklama:
Bu çalışma Türk Eğitim Sistemi’nde meritokrasi,liyakat esaslı yönetici yetiştirme, atama ve değerlendirme sistemi ileliyakatlı yönetici niteliklerine ilişkin yönetici ve öğretmen görüşlerinibelirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışma bütüncül çoklu durum çalışması olarakdesenlemiştir. Beş ilkokul ve beş ortaokul olmak üzere toplam 10 farklıilköğretim kurumunda çalışan farklı görevdeki 13 yönetici ile farklıbranşlardan 13 öğretmen çalışma grubuna alınmıştır. Nitel araştırmanın çalışmagrubu belirlenirken seçkisiz olmayan amaçsal örnekleme yöntemlerinden maksimumçeşitlilik örneklem yöntemi kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında açıkuçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır.Nitel verilerin analizinde hem betimsel hem de içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmasonuçlarına göre, eğitim yönetiminde mevcut mevzuatta yetiştirme sürecininolmadığı, yetiştirmenin mevzuata girmesi ve bu sürecin liyakatlı bir şekildegerçekleştirilmesi gerekliliği vurgulanmıştır. Liyakatlı eğitim yöneticisininsahip olması gereken en önemli niteliklerin başında iyi iletişim becerisi, alanuzmanlığı ve liderlik vasfı ile adaletli davranma olduğu ortaya çıkmıştır.Niteliklere ilişkin elde edilen boyutlar gruplandırıldığında ise liderlikbecerileri, iletişim becerileri, eğitsel-sanatsal beceriler ve meslekiyeterlilik ve uzmanlığın vurgulanması araştırmanın öne çıkan sonuçlardandır. Yöneticiatama, yetiştirme ve değerlendirme sistemleri üzerine yeni, farklı ve özgünmodeller geliştirilerek durağan yönetim süreçlerinin geliştirilmesisağlanabilir. Eğitim işgörenlerinde meritokrasi ve liyakat kavramlarına ilişkinfarkındalık oluşturmak ve olumlu algı geliştirmek amacıyla seminer ve hizmetiçi eğitimler düzenlenebilir.