Açıklama:
Bu çalışmada öğretmen görüşlerine dayalı olarak okullardaki mevcutyönetişim düzeyini belirlemeye hizmet eden, geçerli ve güvenilir bir ölçmearacının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Öncelikle uluslararası kuruluşlarcabenimsenen yönetişim ilkeleri temel alınarak madde havuzu hazırlanmış ve uzmangörüşüne sunulmuştur. Uzman önerileri doğrultusunda 46 maddelik taslak ölçekKayseri ilindeki 178 öğretmene uygulanmıştır. Ölçeğin yapısı açımlayıcı faktöranalizi (AFA) ile incelenmiştir. Analiz sonucunda ölçeğin (OYÖ), hukuka bağlılık, katılım ve şeffaflıkolarak adlandırılan üç faktör altında toplanmış 28 maddeden oluştuğugörülmüştür. Ölçeğin üç faktörlebirlikte toplam varyansın %59.31’ni açıkladığı saptanmıştır. Ölçekte yer alanmaddelerin ayırt ediciliğinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ölçek geçerliğinin sınanması amacıyla ölçekKayseri’de görev yapmakta olan 377 öğretmene uygulanmıştır. Toplanan veriler üzerinden doğrulayıcı faktöranalizi (DFA) gerçekleştirilmiştir. Analiz sonucunda uyum iyiliği değerlerinin3 faktörlü modeli doğruladığı belirlenmiştir. Cronbach alfa katsayıları ölçeğinyüksek düzeyde güvenilir olduğunu göstermiştir. Bu veriler ışığında, OYÖ’nünmevcut okul yönetişim düzeyinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli vegüvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır.