DSpace@MAKÜ

An Investigation of Information Technologies and Software Course Curriculum in Terms of Technology Literacy Dimensions

Show simple item record

dc.creator FİDAN, Mustafa; Bartın Üniversitesi
dc.creator DEBBAĞ, Murat
dc.date 2019-04-26T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:05:28Z
dc.date.available 2020-10-19T09:05:28Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/44789/342552
dc.identifier 10.21764/maeuefd.342552
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3779
dc.description Thepurpose of this study is to evaluate the goals of information technologies andsoftware course within the framework “technology literacy” dimensions. In thiscontext, firstly according to experts’ opinions, the dimensions of technology literacy have been revealedat national and international level and the goals have been examined in termsof these dimensions. Document review method, within the scope of qualitativeresearch methodology, was used in this study. As a result of the research,according to expert opinions; five dimensions were determined as “the origin oftechnology”, "the effect of technology on human life","applicability", "production and design", "evaluationand sustainability". It has been concluded that among these dimensions,the reflections of "applicability" and "evaluation andsustainability" is more inadequate on the goals of informationtechnologies and software curriculum, conversely others are partly sufficient. In this study, the proposals for future studies and curriculumdevelopers were included in the study.
dc.description Buaraştırmanın amacı ortaokul Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi öğretimprogramı kazanımlarını “teknoloji okuryazarlığı” boyutları çerçevesindedeğerlendirmektir. Bu bağlamda ilk olarak uzman görüşlerine göre ulusal veuluslararası düzeyde teknoloji okuryazarlığı boyutları ortaya konulmuş, sözkonusu belirlenen bu boyutlara göre kazanımlar incelenmiştir. Araştırmada nitelaraştırma metodolojisi çerçevesinde doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda uzman görüşlerine göre teknoloji okuryazarlığına ilişkin;“teknolojinin temelleri”, “teknolojinin insan yaşamına etkisi”,“uygulanabilirlik”, “üretim ve tasarım”, “değerlendirme ve sürdürebilirlik” olmaküzere beş boyut belirlenmiştir.  Buboyutlardan “uygulanabilirlik”, “değerlendirme ve sürdürebilirlik” boyutlarınınBilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi öğretim programı kazanımlarına yansımalarıyetersiz iken, diğer boyutların yansımalarının ise kısmen yeterli olduğugörülmüştür. Araştırmada program geliştirme çalışmalarına ve gelecekteyapılacak olan araştırmalara yönelik önerilere yer verilmiştir. 
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/703045
dc.source Issue: 50 22-50 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject technology literacy,information technologies,software,curriculum
dc.subject teknoloji okuryazarlığı,bilişim teknolojileri,yazılım,öğretim programıı
dc.title An Investigation of Information Technologies and Software Course Curriculum in Terms of Technology Literacy Dimensions en-US
dc.title Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi Öğretim Programının Teknoloji Okuryazarlığı Boyutları Açısından İncelenmesi tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account