Açıklama:
: İletişiminbaşlıca unsuru dildir. Anlama ve anlatma esaslarına dayanan dil, okuma,dinleme, konuşma ve yazma becerilerini kapsar. Anlama ve anlatma alanlarıçerçevesinde, Türk dili edebiyatı öğretmenlerinin en önemli görevi öğrencilerinokuma, yazma, konuşma ve dinleme beceri alanlarına yönelik çalışmalar yapmak,bu becerilerini geliştirmek; onları nitelikli, dil bilincine sahip bireylerolarak yetiştirmektir. Dolayısıyla, öğretmenlerin ve öğretmen adaylarınınkendini sürekli yenileyen, geliştiren ve Türkçe bilincine sahip niteliktebireyler olarak yetişmeleri şarttır. Tüm bunlardan hareketle, araştırmanıntemel problemi, Türk dili ve edebiyatı öğretmen adaylarının Türkçe bilincini,Türkçe bilincine yönelik seviyelerini çeşitli değişkenler açısından değerlendirmekve buna uygun öneriler sunmaktır. Bu amaçla çalışmada, Yaman’ın (2011)geliştirmiş olduğu “Türkçe Bilinci” ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Gazi Eğitim Fakültesi,örneklemini 2016 eğitim-öğretim yılı güz dönemi Türk dili ve edebiyatı öğretmenliğibölümü 1 ilâ 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada kızöğrencilerin Türkçe dil bilinci düzeyinin erkek öğrencilere göre ortalamapuanlar bakımından daha yüksek olduğu görülmüş; hem kız hem erkek öğrencilerinTürkçe dil bilincinin, ülke bütünlüğü açısından diğer boyutlara göre dahayüksek puanlara sahip olduğu sonucu elde edilmiştir Öğretmen adaylarının sınıfdüzeyleriyle birlikte ortalama puanlarında da bir yükseliş olduğu gözlenmiş;tüm sınıf seviyelerinde alt boyut düzeyleri bakımından en düşük ortalama puanın“bireysel kullanım”; en yüksek ortalama puanlar bakımından ise “kitle iletişim”alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir.