DSpace@MAKÜ

Hope and Secure Attachment to Parents in Middle Childhood

Show simple item record

dc.creator Cihangir Çankaya, Zeynep; EGE ÜNİVERSİTESİ
dc.creator Canbulat, Nergis; BUCA HALK EĞİTİM MERKEZİ
dc.date 2017-12-21T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:05:27Z
dc.date.available 2020-10-19T09:05:27Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/33169/317054
dc.identifier 10.21764/maeuefd.317054
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3774
dc.description It is known that in child development, father,mother and child interactions are important. Therefore the present study was organizedbased on attachment theory and hope theory. It is thought that children whohave trustworthy relations by their parents based on closeness have a safeenvironment to develop hopeful thinking skills. Based on this assumption, thepresent study aimed to define the predictive role of attachment to motherpattern, attachment to father pattern and gender on hope. The research studygroup consisted of 380 children (173 girls; 207 boys) who attend to 4th,5th and 6th grades at elemmentary and  primary schools in İzmir. In the study, KernsSecurity Scale, Children’s Hope Scale and Personal Information Form were usedto collect data. In data analysis, Pearson Product-Moment CorrelationCoefficient and multiple regression analysis were used.  According to the results, children’s hopelevel was significantly predicted by their secure attachment to their mothersand fathers. Gender variable was not included in the regression analysis due toits insignificant relationship with the hope variable. The findings arediscussed within the light of earlier studies and suggestions are provided forboth the future studies and the practice.
dc.description Çocukgelişiminde anne, baba ve çocuk etkileşiminin önemi bilindiğinden bu çalışmabağlanma kuramı ve umut kuramı temelinde planlanmıştır.  Çünkü umutlu düşünme becerileri yakınlığadayalı ilişkilerin olduğu güvenli ortamlarda gelişmektedir. Bu temellerdenhareketle, çalışmanın amacı, çocukların anneye bağlanma, babaya bağlanma düzeyive cinsiyet değişkenlerinin umut düzeylerini yordamadaki rolünü belirlemektir.  Araştırmanınçalışma grubunu, İzmir iline bağlı ilköğretim okullarında 4., 5. ve 6. sınıfadevam eden 173'ü kız, 207'si erkek olmak üzere 380 çocuk oluşturmuştur.Araştırmada Kişisel Bilgi Formu, Kerns Güvenli Bağlanma Ölçeği ve ÇocuklardaUmut Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson MomentlerÇarpımı Korelasyonu ve çoklu regresyon analizikullanılmıştır. Araştırma sonucunda, anneyegüvenli bağlanma ve babaya güvenli bağlanma değişkenlerinin umut değişkenini anlamlıdüzeyde yordadığı bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni ile umut değişkeni arasındaanlamlı düzeyde bir ilişki bulunamadığından regresyon analizine dahiledilmemiştir. Elde edilen bulgular daha önce yapılan araştırmalar çerçevesindetartışılmış, araştırma ve uygulamaya dönük önerilerde bulunulmuştur. 
dc.format application/pdf
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/388065
dc.source Issue: 44 1-20 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Positive Psychology,Middle Childhood,Hope,Attachment
dc.subject Pozitif psikoloji,Orta çocukluk,Umut
dc.title Hope and Secure Attachment to Parents in Middle Childhood en-US
dc.title Orta Çocukluk Döneminde Umut ve Ebeveynlere Güvenli Bağlanma tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account