Açıklama:
Bu çalışmada ortaöğretim öğrencilerinin, cinsiyetlerine, okul türlerine, sınıflarına,genel akademik not ortalamalarına ve üniversitede seçmeyi düşündükleri eğitimalanına göre meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarının değişipdeğişmediği araştırılmıştır. Araştırmanın verileri, İç Anadolu Bölgesindeki birilde yer alan dört orta öğretim okulunda 175’i kız ve 178’i erkek olmak üzeretoplam 353 öğrenciden toplanmıştır. Verilerin toplanmasında Meslek Seçimine İlişkin Düşünceler Ölçeği ileöğrencilerin cinsiyetleri, okulları, sınıfları, genel not ortalamaları ve üniversitede seçmeyi düşündükleri eğitimalanına ilişkin bilgilerin sorulduğu Kişisel Bilgi Formundanyararlanılmıştır. Analizler için t testi ve tek yönlü varyans analizikullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre erkeklerin, kız öğrencilerden;11. sınıf öğrencilerinin dokuzuncu sınıf öğrencilerden meslek seçimine ilişkinakılcı olmayan inançlarının daha fazla olduğu bulunmuştur. Okullar arasında daAnadolu Lisesi-2 öğrencilerinin mesleki akılcı olmayan inançları Mesleki veTeknik Lise, Anadolu Lisesi-1 ve Sosyal Bilimler Lisesi öğrencilerinden dahadüşük bulunmuştur. Genel akademik not ortalamalarına göre öğrencilerin meslekseçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarının değişmediği saptanmıştır.Öğrencilerin üniversitede seçmeyidüşündükleri eğitim alanlarına ilişkin akılcı olmayan inançlarında isesadece mühendislik üretim ve yapı eğitim alanında fark bulunmuştur. Farkınkaynağına bakıldığında mühendislik üretim ve yapı alanını seçmeyiplanlayanların meslek seçimine ilişkin akılcı olmayan inançlarının,planlamayanlardan ve kararsız olanlardan daha yüksek olduğu görülmüştür.Bulgular kariyer psikolojik danışmanlığı ile ilgili alan yazındaki araştırmasonuçlarına göre tartışılmış ve bazı öneriler sunulmuştur.