One of the most important factors which affectlearning is the level of students’ anxiety towards the course. This study aimsto identify the reasons of students’ anxiety towards science course. The studywas conducted in the first semester of 2017-2018 education year and 296secondary school students in total in 6th, 7th and 8thgrades participated in the study. Content analysis technique was used foranalysis of data obtained in accordance with students’ views. For reliabilityof analysis, written expressions of students were coded by two researchers,respectively. According to findings of research, students attribute the reasonsof science anxiety to the course (55,4%), teachers (26,7%), their owninadequacies (3,4%), social environments (4,1%), their past experiences (1,7%)and professional anxiety (3,4%). While 2,4 % of students claim that almosteverything makes them anxious about science course; 3 percent of studentsexpressed nothing of any anxiety towards science course. It is thought that thefindings of this study will play a guiding role for parents and teachers whencoping with students’ science anxiety. Understanding the reasons of scienceanxiety is crucial for teachers in the process of designing their instruction.
Öğrenmeyi etkileyen önemli faktörlerden biri dederse karşı geliştirilen kaygıdır. Bu araştırmada, öğrencilerde fen dersineyönelik kaygıya yol açan nedenleri belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma2017-2018 eğitim-öğretim yılının ilk döneminde yürütülmüş olup, araştırmaya 6.,7. Ve 8. Sınıfta öğrenim gören toplam 296 ortaokul öğrencisi katılmıştır.Öğrencilerin görüşleri doğrultusunda elde edilen veriler içerik analizitekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak içinöğrencilerin yazılı görüşleri iki araştırmacı tarafından ayrı ayrıkodlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğrenciler fen dersine yönelikkaygılarının nedenlerini; derse (%55,4), öğretmenlerine (%26,7), kendilerine(%3,4), sosyal çevrelerine (%4,1), geçmişteki bazı yaşanmış olaylara (%1,7) vemesleki kaygılara (%3,4) bağlamıştır. Görüşleri alınan öğrencilerin %2,4’ü fendersine ilişkin her şeyin onları kaygılandırdıklarını belirtirken, %3’ü ise fendersine yönelik hiçbir kaygı duymadıklarını belirtmişlerdir. Bu araştırmanın sonuçlarının,aile ve öğretmenlere öğrencilerdeki fen dersine yönelik kaygısıyla başaçıkabilmeleri için yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Fen kaygısınınnedenlerinin anlaşılması, öğretmenlerin derslerini tasarlamaları açısından daönemlidir.