This study aims to reveal the effects of comprehensionmonitoring strategies on the metacognitive awareness level of violin studentsstudying at the Music Education Department, Faculty of Fine Arts Education. Inthis study, mixed method was used. Pre and post tests were applied to both theexperimental and control groups in the experimental part of this study. Asqualitative part of this study, case study was used. The results of the studyshowed that the metacognitive awareness level of the experimental groupoutperformed the control group in terms of “declarative knowledge”, “procedural knowledge” and “conditional knowledge” sub-dimensions and“planning”, “information management strategies”, “comprehension monitoring”,“debugging strategies”, “evaluation” subscales. There were not any differencesin the metacognitive awareness level of the participants in the control groupwhen pre and posttests’ sub-dimensions and total results were compared.According to the findings of the interview questions, it was concluded thatindividual practices based on comprehension monitoring strategies wereeffective in terms of planning students' own studies, self-direction, trying torecognize and correct their mistakes, and motivation to work.
Bu araştırmanın amacı “Anlamayı İzleme Stratejilerine YönelikUygulamaların, Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik EğitimiAnabilim Dalları’nda öğrenim görmekte olan keman öğrencilerinin bilişötesifarkındalık düzeyine etkilerinin ortaya konmasıdır. Araştırmada karma yöntemkullanılmış olup Araştırmanın deneysel kısmında deney kontrol gruplu öntest-sontest modeli kullanılmış ve nitel boyutta ise durum çalışması olarakbelirlenmiştir. Araştırmanın sonucunda Deney ve Kontrol gruplarının bilişötesifarkındalık düzeyleri sontest puanları, “bilişin bilgisi” temel boyutunda“açıklayıcı bilgi”, “prosedürel bilgi” ve “durumsal bilgi” alt boyutlarında ve“bilişin düzenlenmesi” temel boyutunda “planlama”, “izleme”, “değerlendirme”,“hata ayıklama” ve “bilgi yönetme” alt boyutlarında deney grubu lehine anlamlıbir farklılık göstermiştir. Kontrol grubundaki katılımcıların bilişötesifarkındalık düzeyleri toplamda ve tüm alt boyutlarda sontestlerde öntestleregöre farklılık göstermemiştir. Görüşmesorularından elde edilen bulgulara göre anlamayı izleme stratejilerine dayalıbireysel uygulamaların, öğrencilerin kendi çalışmalarını planlama, kendikendini yönlendirme, hatalarını fark edip düzeltmeye çalışma ve çalışmayagüdülenme bakımından etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.