Açıklama:
Bu araştırmada, Akademik Azim Ölçeği’nin (AAÖ)Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliği incelenmiştir. Çok aşamalı kümeörnekleme tekniğinden yararlanılarak ortaokul ve lise öğrencilerini içeren ikiayrı örneklem grubundan (N1= 511, %60.5 kız, Ortyaş = 14.42, ssyaş =2.06; N2 = 388, %52.8 kız, Ortyaş = 14.50, ssyaş= 1.54) veriler toplanmıştır. Araştırmada, veri toplama araçları olarak DemografikBilgi Formu, Akademik Azim Ölçeği (AAÖ), Kısa Azim (Sebat) Ölçeği (KAÖ) ve ÇokBoyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği Kısa Formu (ÇBÖYDÖ-KF) kullanılmıştır. Araştırmabulguları, AAÖ’nin 10 maddeli tek faktörlü orijinal yapısının hedef örneklemdedoğrulandığını göstermiştir. AAÖ ile KAÖ ve ÇBÖYDÖ-KF arasında hesaplananpozitif yönde anlamlı korelasyon katsayıları AAÖ’nin ölçüt-bağıntılıgeçerliğini desteklemiştir. AAÖ’nin Cronbach alfa katsayısı .92, test-tekrartest güvenirliği .90 olarak hesaplanmıştır. İkinci örneklem grubundan eldeedilen veriler, AAÖ’nin çapraz geçerlik ve güvenirliğini desteklemiştir. Çoklugrup doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, AAÖ’nin cinsiyete (kız, erkek) ve ergenliğingelişim aşamalarına (ilk ergenlik, orta ergenlik ve ileri ergenlik) göre yapısalve metrik değişmezliğe sahip olduğunu göstermiştir. Tüm bu bulgular, ortaokulve lise öğrencilerinin akademik azim düzeylerinin incelenmesinde AAÖ’nin geçerlive güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Araştırma bulguları vesınırlılıklar tartışılmış, gelecek araştırmalar için öneriler geliştirilmiştir.