KUBİLAY TATAR, Makbule; Milli Eğitim Bakanlığı; ÖZENOĞLU, Hatice; Adnan Menderes Üniversitesi
Açıklama:
Buaraştırmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğasına veöğretimine ilişkin öz-yeterlik inanç düzeylerini belirlemek ve bu inançlarınçeşitli değişkenlere göre değişip değişmediğini tespit etmektir. Araştırmaörneklemini 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Adnan Menderes, Dokuz Eylül, MuğlaSıtkı Koçman ve Uşak Üniversitesi’ndeki Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalınınbirinci ve dördüncü sınıfında öğrenim gören 547 öğretmen adayı oluşturmaktadır.Bu çalışma kapsamında eğitim fakültelerinin tüm bölümlerinde öğrenim görenöğretmen adayları ve tüm branşlardaki öğretmenler için geliştirilen 30 madde veiki faktörden oluşan 5’li Likert tipi Bilimin Doğasına ve Öğretimine İlişkinÖz-yeterlik Ölçeği ve 7 maddelik Kişisel Bilgi Formu araştırmanın veri toplamaaraçlarıdır. Geliştirilen ölçek bilimin doğası ve öz-yeterlik kavramlarına yervererek, eğitimcilerin bilimin doğasına ve öğretimine ilişkin öz-yeterlik inancınıbelirlemesi bakımından önem taşımaktadır. Araştırmanın sonucunda, fen bilgisiöğretmen adaylarının bilimin doğasına ve öğretimine ilişkin öz-yeterlik inançlarınınöğrenim gördükleri sınıf düzeylerine, bölümlerini isteyerek seçipseçmemelerine, “Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi” dersini görüp görmemelerine vebilimin doğasına ilişkin bilgisinin yeterliğine göre anlamlı farklılıkgösterdiği belirlenmiştir.