DSpace@MAKÜ

The Investigation of High School Students Learning Styles In Terms Of Certain Variables

Show simple item record

dc.creator CAKIR, Recep
dc.creator AKBAŞ, Oktay
dc.date 2013-02-25T15:39:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:05:18Z
dc.date.available 2020-10-19T09:05:18Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/19398/206040
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3719
dc.description The purpose of this study was to investigate the relationship between high schools students' learning styles and some variables such as gender, playing computer games and type of high school. The method of this study was correlational research. In this context, 2295 students in 3 different provinces and 4 different type of high school participated in this study. Purposive sampling method was used to determine of participation.  892 (38.9%) of the participants were female and 1,402 (61.1%) were male. The Kolb Learning style inventory which was developed by Kolb in 1984 and translated in to Turkish by Aşkar and Akkoyunlu (1993) was administered in this study. Chi-squared test was used to analyze obtained data. According to the results, more than half of surveyed high school students learning style were diverger. Besides, there are statistically significant differences between not only gender and learning styles but also type of school and learning styles. However, the relationship between students' learning style and their most played computer game type were not significant.   Keywords: Learning style, Kolb learning style, Computer game, High school
dc.description Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin öğrenme stilleri ile cinsiyet, bilgisayar oyunu oynama durumu ve öğrenim görülen lise türü değişkenleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modeline göre düzenlenen bu çalışmaya 3 ilden 4 farklı lise türünden 2295 öğrenci katılmıştır. Örneklemin seçiminde amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin 892'si (%38.9) kız ve 1402'si (%61.1) erkektir. Araştırmada Kolb (1984) tarafından geliştirilen ve Aşkar ve Akkoyunlu (1993) tarafından Türkçeye çevrilip geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Kolb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre,  araştırmaya katılan lise öğrencilerinin yarıdan fazlasının (%55,2) öğrenme stili değiştirendir. Öğrencilerin cinsiyetleri ve öğrenim gördükleri okul türü ile öğrenme stilleri arasındaki ilişki anlamlı çıkmıştır. Bununla birlikle, öğrencilerin en çok oynadıkları bilgisayar oyun türü ile öğrenme stilleri arasında anlamlı düzeyde bir ilişki olmadığı görülmüştür.   Anahtar Kelimeler: Öğrenme stili, Kolb öğrenme stili, Bilgisayar oyunu, Liseler
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181373
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/181372
dc.source Volume: 1, Issue: 25 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.title The Investigation of High School Students Learning Styles In Terms Of Certain Variables en-US
dc.title LİSE ÖĞRENCİLERİNİN ÖĞRENME STİLLERİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ tr-TR
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account