Açıklama:
Buaraştırmada, PISA 2015 sonuçlarına göre; fen alanında birinci, ortanca vesonuncu olan ülkelerin eğitim denetimi ile Türkiye’deki eğitim denetiminindurumunun karşılaştırma yapılarak tespit edilmesi amaçlanmıştır. PISA (2015)sonuçlarına göre, fen alanında, birinci ülke Singapur, ortanca ülke Litvanya,sonuncu ülke ise Dominik Cumhuriyeti’dir. Bu araştırma ile PISA sonuçlarındabaşarı ve başarısızlık gösteren ülkelerin eğitimde ileri ya da düşük seviyedeolmalarına neden olabileceği düşünülen etkenlerden biri olan denetimsistemlerinin incelenmesi ve denetim sistemlerinde farklılıklar varsa ortayakonması hedeflenmektedir. Söz konusu ülkelerin ve Türkiye’nin eğitim denetimisistemleri; denetimin amacı, yapısı ve denetmenlerin görev ve yetkileriaçısından karşılaştırılmıştır. Araştırmada var olan durumu ortaya koymak veülkeler arası karşılaştırma yapmak amacına uygun bir araştırma türü olarakbetimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Belirlenen ülkelerin eğitim denetimsistemlerinin karşılaştırılması yapıldığı için bu araştırma karşılaştırmalıeğitim araştırmasıdır. Araştırmada konu ile ilgili veri toplarken, ölçütleroluşturulmuştur ve bu ölçütler doğrultusunda Singapur, Litvanya, DominikCumhuriyeti ve Türkiye’nin eğitim denetimi ile ilgili kitap, tez, makale, ülkelerineğitim denetiminden sorumlu kurumlarının internet sitelerindeki bilgilerden veyasal dokümanlardan, kamu kayıtlarından, kişi ve kurumlar tarafından yazılmışyazılı kaynaklardan yararlanılmıştır. Elde edilen kaynakların güncelliğidikkate alınmıştır. Araştırmada doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma içinveri olarak kabul edilen dokümanlar, betimsel olarak incelenerek, geliştirilençerçeveye göre çalışılarak ve alt amaçlara göre sınıflanarak düzenlenmiştir.Daha sonra sistemler arası benzerlikler ve farklılıklar belirlenerek,karşılaştırma sonucu elde edilen bulgular yorumlanarak önerilergeliştirilmiştir.