The aim of this researchis to determine the effect of supporting the adaptation process to the facultyof the first – grade freshmen social studies teachers’ candidates wıth creativedrama. The study group of the research consisted of the first - grade freshmen 57students attending the social studies teaching at Akdeniz University in thefirst week of 2017-2018 educational years. The experimental design model withpre-test – post-test control group was used in the study. In addition, thequalitative data acquired from the evaluation of the process in the study wasused to support the quantitative findings. The nine - session creative dramaworkshops (each workshop lasting 180 minutes) prepared for the study by theresearchers were applied. The outcomes of each workshop were written by takingthe expert opinions into consideration and the teaching and learning activitieswere prepared in the light of these outcomes. The Evaluation Form for Orientation Study including 40 likert-typeitems, developed by the researcher in accordance with the outcomes of the studyand the expert opinions, was applied at the beginning and the end of theresearch. The collected quantitative data were analysed with SPSS 21.0 program. At the end of the orientation course, the responses that thestudents in the experimental group gave to the Evaluation Form for OrientationStudy, the evaluation letters they wrote to the workshop leader and the writtenreplies that they gave to open-ended questions were analysed by the descriptiveanalysis. The analysis of the qualitative and quantitative data showed that theorientation education realized with the creative drama activities had a highlypositive effect on recognizing their schools, teachers and friends much betterthanks to the personal, professional and social developments of the students inthe experimental group.
Buaraştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmenliği birinci sınıfına yeni başlayanöğrencilerin okula uyum süreçlerini yaratıcı drama yöntemi ile desteklemeninetkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, Akdeniz Üniversitesinde2017-2018 eğitim öğretim sosyal bilgiler eğitimi birinci sınıflarına yenibaşlayan 57 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada ön test - son test kontrolgruplu deneysel desen kullanılmıştır. Ayrıca çalışmada sürecindeğerlendirilmesi ile elde nitel veriler nicel bulguları desteklemek içinkullanılmıştır. Çalışmada araştırmacılar tarafından geliştirilen 9 oturumluk(her atölye 180 dakika) yaratıcı drama etkinlikleri uygulanmıştır. Uzmangörüşleri alınarak her atölyenin kazanımları yazılmış ve bu kazanımlar ışığındaöğrenme-öğretme etkinlikleri hazırlanmıştır. Çalışmanın başında ve sonundaçalışmanın kazanımları ve uzman görüşlerine göre likert tipi 40 maddelik“Oryantasyon Çalışmasını Değerlendirme Formu” geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Toplanannicel veriler SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir. Oryantasyon eğitimininbitiminde deney grubu öğrencilerinin oryantasyon çalışmasını değerlendirmeformlarına verdikleri cevaplar, atölye eğitmenine yazdıkları değerlendirmemektupları ve yine çalışmaları değerlendirmek için açık uçlu sorularaverdikleri yazılı cevaplar betimsel analiz yöntemiyle irdelenmiştir. Nicel ve nitel verilerin analizi sonucunda yaratıcı dramaetkinlikleriyle yürütülen oryantasyon eğitiminin deney grubundaki öğrencilerinkişisel, mesleki, sosyal alanlarda gelişimleri ile okulu, öğretmenlerini vearkadaşlarını daha iyi tanımaları konusunda anlamlı derece olumlu etkilediğibelirlenmiştir.