Today it is difficult to say that the classes thattechnology and technological tools do not enter remain. As well as rapidprogress in science and technology, the widespread use of computers andinformation network technologies, there has been a profound change in Englishteaching models and techniques. Now modern foreign languageteaching aims to make students more active and more productive in the learningprocess with new and original presentations and materials brought by theteacher-oriented technology. From past to present, it seems that Englishteaching and technology are intertwined (Singhal, 1997). The integration of these technologies into the classroom isrelated to the teachers' technology competencies. In this research, it wasaimed to determine the level of technology proficiency of English languageinstructors according to ISTE standards. In this research, the singular andrelational screening model was used. 52 instructors form the sample of thestudy and data were collected with two scales. As a result of the findingsobtained, it was seen that the average level of answers given by Englishlanguage instructors about technology sufficiency was found to be "Iagree" (X:3.96). Besides, while the technology efficacies of Englishlanguage instructors differ significantly in terms of gender variable, age,graduation, learning status and professional experience do not differ theirtechnology efficacies. In addition to it, there is a meaningful relationshipbetween the level of technology efficacies of English instructors and theattitudes towards using the technology (r = 0.32, p <0.05).
Günümüzdeteknolojinin ve teknolojik aletlerin girmediği sınıfların kaldığını söylemekoldukça zordur. Bilim ve teknolojideki hızlı ilerleme, bilgisayarların ve bilgiağı teknolojilerinin yaygınlık kazanmasıyla birlikte İngilizce öğretim model vetekniklerinin de köklü değişimi gerçekleşmiştir. Artık modern yabancı dilöğretimi öğretmen odaklı olmaktan çıkmış teknolojinin getirdiği yeni ve özgünsunum ve materyallerle öğrencileri öğrenme sürecinde daha aktif ve daha verimlihale getirmeyi amaç edinmiştir. Geçmişten günümüze bakıldığında İngilizceöğretiminin ve teknolojini iç içe olduğu görülmektedir (Singhal, 1997). Buteknolojilerin derse entegre edilmesi öğretmenlerin teknoloji yeterlilikleriyleilişkilidir. Bu araştırmada İngilizce okutmanlarının ISTE standartlarına göreteknoloji yeterliliklerinin ne düzeyde olduğunun belirlenmesi amaçlanmıştır. ?Bu araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden tekil ve ilişkisel tarama modelikullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 52 İngilizce okutmanı oluşturmaktadırve veriler iki ölçekle toplanmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde İngilizceokutmanlarının teknoloji yeterliliğine ilişkin verdiği cevapların ortalamasının“Katılıyorum” düzeyinde (X:3,96) olduğu görülmüştür. Ayrıca, İngilizceokutmanlarının teknoloji yeterliliklerini cinsiyet değişkeni anlamlı birşekilde farklılaştırırken, yaş, mezuniyet, öğrenim durumu ve mesleki deneyimdeğişkenleri farklılaştırmamaktadır. İngilizce okutmanlarının teknolojiyeterlilikleri ile derste teknoloji kullanımına ilişkin tutumları arasındapozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur (r=0,32, p<,05).