AçıkErişim@MAKÜ

Çocuk Kitapları ve İdealist Kahramanlar

Basit öğe kaydını göster

dc.creator TEKŞAN, Keziban
dc.creator SET, Gülşah
dc.creator ÇİNPOLAT, Enes
dc.date 2019-07-27T00:00:00Z
dc.date.accessioned 2020-10-19T09:05:02Z
dc.date.available 2020-10-19T09:05:02Z
dc.identifier https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/47282/535773
dc.identifier
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/11672/3623
dc.description Edebîmetinler genel olarak dört temel unsur üzerine kurgulanır. Bunlar: zaman,mekân, kişiler ve olaydır. Bu unsurlar içerisinde en önemlisi ise kahraman veonun karakteridir. Kahraman olmadan diğer unsurlar pek bir anlam ifade etmez.Özellikle çocuk kitaplarında kahraman ögesi kurgulanırken daha titiz davranılmalıdır. Çünkü çocuklarkendilerini okudukları kitaplardaki karakterlerle yetişkinlerden daha çoközdeşleştirir, günlük hayatta o karakterler gibi olmaya çalışır. Bu nedenle,oluşturulan kahramanlar  çocuğa iyiyi,doğruyu, ahlaki ve millî değerleri sezdirebilecek karakter özellikleritaşımalıdır. Bununla birlikte karakterler ne çok idealize edilmeli ne desürekli olumsuzlukların içinde bırakılmalıdır. Bu ikisinin ortasında iyiyönlerinin yanında kötü yönlerine de yer verilen,yanlışlarından ders çıkaran,çocuk gerçeğine uygun kişilik özelliklerine sahip olmalıdır. Ama ne yazık kiçocuk kitaplarının çoğunda bu farkındalık oluşturulamamıştır. Karakterler fazlaidealist, herkesin imrendiği, çocuğun çocuk olmaktan uzaklaşıp bir yetişkinedasıyla okura sunulduğu kişilerdir. Bu da kitabı okuyan çocukların kendileriniyetersiz hissedip psikolojik olarak olumsuz etkilenmelerine nedenolabilmektedir.Bu konuda çocuk kitabı yazarlarına büyük sorumluluk düşmektedir.Bu çalışmada Peyami Safa’nın Amerika’da Bir Türk Çocuğu, Elif Şafak’ın SakızSardunya ve Cahit Uçuk’un Gümüş Kanat adlı kitapları idealize edilmiş kahramanyönünden incelenmiştir. Her üç kitabın kahramanı çocuktur ve olumlu karakterözelliği göstermektedir. Peyami Safa’nın Amerika’da Bir Türk Çocuğu kitabındakiOğuz karakteriyle Elif Şafak’ın Sakız Sardunya kitabındaki Sakız Sardunyakarakteri ve Cahit Uçuk’un Gümüş Kanat kitabındaki Kemal karakteri  idealize edilmiş davranışlar sergileyenkişilerdir. Oğuz karakteri gemiyle tek başına Amerika’ya gidebilen, başınagelen bütün olaylardan kurtulabilen; Sakız Sardunya karakteri ise yaşıtlarınagöre daha hassas davranan, başkalarını rahatsız etmemek için oyun oynamayan,okulda verilen ders aralarında oyun oynamak yerine kitap okumayı tercih edenidealize karakterlerdir. Kemal karakteri de yaşadığı bütün olumsuzluklararağmen hiç şikâyet etmeden ailesinin geçimini sağlamaya çalışır. Bu karakterlerçocuk gerçeğiyle örtüşmemektedir. 
dc.description Literary texts are generally constructed on four basicelements. They are time, space, event and the character. The most important ofthese elements is the character. Without the character, the other elements donot make much sense. Particularly in children books, the character should betreated more rigorously while it is beingedited. Because, children moreidentify with the characters in the books they read, they try to be like thosecharacters in everyday life. For this reason, the created characters should beable to sense the good, the right, the moral and the nationalv alues to thechild. Characters should not be much idealized and should be left in constantnegativity. There sulting characters should show that in the middle of the two(idealize dornegativity) there can be negative parts and positive parts whichare a sily found in the child's daily life and are not distant from the child.Unfortunately, this awareness has not been created in the majority of childrenbooks. Characters are too idealistic, that every one covet. The children areaway from being children, and they are presentedtothereaders, like they are adults. This causes the children who read the book to feel themselves in adequate and to be negatively affected psychologically. This situation can beavoided by leaning on this subject, creating sensitivity and making theauth orsaware of this issue, and the idealized heroiccase can be broken. For thispurpose, Peyami Safa’s book titled “A Turkish Child in America”, Elif Safak's“Sakiz Sardunya” and Cahit Ucuk's “Silver Wing” will be examined in terms ofthe idealized hero. In the study, document analysis is used in qualitativeresearch methods. As a result of the study, Peyami Safa's Oguz character in abook titled “A Turkish Child in America”, Sakiz Sardunya character in the book“Sakiz Sardunya” by Elif Safak, exhibited idealized behaviors. Oguz character,who can go to America alone with the ship can get rid of all the events thathappened; Sakiz Sardunya character is the ideal character who behaves moresensitively than his age, does not play games to disturb others, and chooses toread books instead of playing games among the lessons given in school. Kemalcharacter of Cahit Ucuk's book named Silver Wing tries to maintain thelivelihood of his family without any complaints despite all the negativities hehas experienced. These characters do not coincide with the child's reality.
dc.format application/pdf
dc.language tr
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy University
dc.publisher Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
dc.relation https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/770701
dc.source Issue: 51 241-261 en-US
dc.source 1302-8944
dc.source Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
dc.subject Çocuk gerçeği,çocuğa görelik,ideal karakter
dc.subject Child reality,suitibility for child,ideal character
dc.title Çocuk Kitapları ve İdealist Kahramanlar tr-TR
dc.title CHILDREN’S BOOKS AND IDEALIST CHARACTERS en-US
dc.type info:eu-repo/semantics/article


Bu öğenin dosyaları:

Dosyalar Boyut Biçim Göster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster

AçıkErişim'de Ara


Gelişmiş Arama

Göz at

Hesabım