Açıklama:
Okuduğunu anlama, bireyin sadece eğitim-öğretimhayatında değil yaşamının her alanında önemli bir kavram olarak yer almaktadır.Bu araştırma, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde okuduğunuanlama stratejilerini kullanma düzeyleri ile okuduğunu anlama başarı düzeyleriarasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapılmıştır. İlişkisel tarama modelinedayalı bu araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Bayburtilinde bulunan 44 ilkokulda okuyan 938 dördüncü sınıf öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise küme örnekleme yöntemlerindenoranlı küme örnekleme yöntemine göre seçilen ve okuduğunu anlama başarı testihazırlama çalışmalarına dahil edilmeyen toplam 503 dördüncü sınıf öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan“Okuduğunu Anlama Başarı Testi” ve Susar Kırmızı (2006) tarafından geliştirilen“Okuduğunu Anlama Stratejileri Ölçeği” ile toplanmıştır. Elde edilen verilerSPSS.17 programı ile çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular,öğrencilerin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma düzeylerinin “bazen”düzeyinde ve okuduğunu anlama başarı düzeylerinin “orta” düzeyde olduğunugöstermiştir. Bununla birlikte ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunuanlama stratejilerini kullanma düzeyleri ile okuduğunu anlama başarı düzeyleriarasında pozitif yönlü yüksek düzeyde anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucunaulaşılmıştır.