YILDIRIM, Gökçe; Gaziantep İslahiye Anadolu Lisesi; TEKİN BOZKURT, Aykar; GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ
Açıklama:
Buçalışmanın amacı yıldırma davranışlarına ve süreçlerine ilişkin detaylı birinceleme yapmak ve bu konuda bir anlayış geliştirmek üzere eğitim örgütlerindeyönetici olarak görev yapan kadın okul yöneticilerinin yıldırma (mobbing)olgusuna ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Nitel araştırma yöntemlerindenolgubilim (fenomenoloji) yaklaşımı ile desenlenen araştırmada veri toplamaaracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme protokolü kullanılmıştır.Araştırmanın katılımcıları 2016-2017 eğitim öğretim yılında Gaziantep iliŞahinbey ve İslâhiye ilçelerinde görev yapmakta olan 20 kadın okulyöneticisidir. Yüz yüze görüşmelerden elde edilen veriler içerik analiziyöntemine tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre; çalışmaya katılan kadınokul yöneticilerinin yıldırmayı çalışma hayatının bir bileşeni olarak gördüğüve bu yöndeki tecrübelerini önemli ölçüde cinsiyet temelli olarakanlamlandırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca, formal veya informal yollarlamücadele etme ve sosyal destek almanın yıldırma ile başa çıkma sürecinde öneçıkan faktörler olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Katılımcılar yıldırmanınönlenmesi için bireyin psikolojik olarak desteklenmesine, önlemseldüzenlemelere ve gelişimsel uygulamalara işaret etmişlerdir. Araştırmasonuçlarının tartışılmasının akabininde bazı önerilere yer verilmiştir.