Açıklama:
Buçalışma, kırsal ve kentsel yerleşim alanında yaşayan ortaokul 8. sınıföğrencilerinin zihninde göç olgusunun nasıl bir yer edindiğini analiz etmekamacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda çalışma, öğrencilerin hem sosyal bilgilerdersi kapsamında işlediği, hem de günlük yaşantılarında hakkında sıkça bilgiedindikleri göç olgusu ile ilgili algılarını irdeleyip eğitimcilere verisağlama amacı da taşımaktadır. Bu çalışmada öğrencilerden “Göç…gibidir; çünkü…”cümlesini tamamlayan bir metin yazmaları istenmiş, bu yolla öğrencilerin göçolgusunu hangi metaforlar üzerinden anlamlandırdığı tespit edilmeye çalışılmıştır.Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim(fenomenoloji) kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ordu’nun Ünye ilçesindekırsal ve kentsel yerleşim alanında bulunan ortaokullardaki 8.sınıf öğrencilerioluşturmaktadır. Çalışmada öğrencilerin göç olgusunu nasıl anlamlandırdıkları,bu anlamları hangi metaforlar aracılığı ile betimledikleri ve oluşturduklarımetaforların hangi kategorilerden oluştuğu araştırılmıştır. Neticede göçolgusunun, öğrenciler tarafından yeni bir hayatın başlangıcı olmaktan, sahipolunan her şeyin yitirilmesine kadar uzanan geniş bir perspektifte algılandığıgörülmüştür. Öğrencilerin bu algılarını ifade ederken, geniş hayal dünyalarınınyansıması olan çeşitli metaforları kullandıkları tespit edilmiştir. Ayrıca göçolgusuna yüklenen olumlu ve olumsuz anlam bakımından kırsal ve kentsel yerleşimalanındaki öğrenciler açısından belli oranda farklılaşma olduğu tespitedilmiştir.